Țările Uniunii Europene (UE) iau în considerare amânarea cu 20 de ani a introducerii taxelor la nivelul UE asupra carburanților poluanți pentru aviație, deoarece urmăresc un progres în ceea ce privește reformele fiscale care au fost negociate de ani de zile fără rezultat, potrivit unui proiect de document văzut de Reuters.
Comisia Europeană a propus o revizuire a normelor privind impozitarea energiei în 2021 pentru a le face mai ecologice, inclusiv prin introducerea treptată a taxelor pe carburanți pentru zboruri în cadrul blocului de 27 de țări, care scapă în prezent de taxele la nivelul UE.
După ce țările nu au putut cădea de acord asupra propunerilor anterioare care ar introduce o cotă minimă de impozitare a UE pentru combustibilul pentru avioane începând cu 2028, ele iau în considerare acum scutirea de aceste taxe atât a combustibililor pentru aviație, cât și a celor maritim pentru încă 20 de ani, arată un proiect.
„Deoarece în prezent nu există suficient combustibil alternativ durabil (SAF) pe piață, impozitarea carburanților de aviație ar duce la creșteri ale prețurilor biletelor de avion și nu la o trecere generală de la combustibilii fosili la SAF”, se arată în document.
Doar aeronavele mici, cu maximum 19 locuri și bărcile folosite pentru „navigația privată de agrement” s-ar confrunta cu taxe minime UE înainte de expirarea celor 20 de ani, se arată în comunicat.
Pentru alte aeronave și nave, țările pot introduce taxe naționale dacă doresc, dar nu sunt obligate.
În conformitate cu proiectul de compromis, ţările UE vor reconsidera în 15 ani dacă să înceapă aplicarea cotelor minime de impozitare ale UE pentru aviaţie şi combustibil maritim, odată ce scutirea de 20 de ani se încheie.
Alți combustibili, cum ar fi benzina folosită în mașini, precum și electricitatea, se confruntă deja cu cote minime de impozitare în UE.
Compromisul a fost elaborat de Ungaria, care deţine preşedinţia rotativă a UE şi, prin urmare, conduce negocierile între ţările UE până la sfârşitul anului.
Diplomații țărilor UE vor discuta propunerea în cursul acestei luni.
Schimbarea politicii fiscale a UE este extrem de dificilă, deoarece necesită aprobarea unanimă din partea țărilor UE – ceea ce înseamnă că orice guvern o poate bloca.
Activitățile pentru schimbările climatice, care au cerut de multă vreme încetarea concediului fiscal UE pentru combustibilul pentru avioane, au spus că o întârziere de 20 de ani ar fi în contradicție cu obiectivul UE de a atinge emisiile nete zero până în 2050.
„Până când această taxă va intra în vigoare, lumea este menită să fi atins neutralitatea climatică”, a declarat Jo Dardenne, director de aviație la grupul non-profit Transport & Environment.