Statele Unite îşi reia ameninţările la adresa Uniunii Europene cu privire la impunerea de taxe vamale pe o gamă de produse europene în valoare de 4 miliarde de dolari, se aratăîntr-un comunicat al Reprezentantului Statelor Unite pentru Comerţ, de luni.
Lista produselor vizate este, însă, una relativ micuţă şi include doar 89 de produse, printre care fructele, cafeaua, whiskey-ul sau brânza.
Cu toate acestea, Washington-ulmai are o listă cu alte produse, în valoare de 21 de miliarde de dolari, careîn luna apriliefuseseră identificate de Reprezentantul Statelor Unite pentru Comerţ drept posibile ţinte pentru taxe vamale.
Cum a reacționatUniuneaEuropeană
Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene, citat de CNN, a indicat o poziţie oarecum contradictorie a Uniunii. Pe de o parte, partea europeană a ameninţat cu un răspuns pe măsură, dar pe de altă parte s-a arătat dispusă să negocieze.
„Uniunea Europeană rămâne deschis discuţiilor cu Statele Unite, presupunând că acestea vor avea loc fără precondiţii şi că scopul lor va viza un rezultat echitabil”, a precizat purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene.
Sursă foto: Twitter / Donald Trump
Care este motivul pentru care Statele Unite ameninţăcu taxe vamale
Motivul pentru aceste taxe vamale o reprezintă o serie de presupuse subvenţii acordate de Uniunea Europeană companiei aeriene Airbus. Aceasta este, însă, o practică pe care şi Statele Unite a aplicat-o cu Boeing în trecut.
Când a început dispută dintre cele două părţi pe tema subvenţiilor
Potrivit CNN, discuţiile au izbucnit în 2004, atunci când Uniunea Europeană a acuzat Boeing că, în intervalul 1989-2006, a primit subvenţii în valoare de 19 miliarde de dolari de la guvernul american. În replică, tot în 2004, Washington-ul a acuzat Uniunea Europeană că a făcut acelaşi lucru cu Airbus.
De notat este faptul că, în 2018, Statele Unite a impus deja Uniunii Europene taxe vamale, pe produse din oţel şi aluminium, în valoare de trei miliarde de dolari. Ulterior, a ameninţat cu taxe vamale de 25% pe automobile – o măsură ce ar afecta mai ales Franţa şi Germania, principalii exportatori de maşini către SUA.
Foto: Aparat Airbus Beluga (sursă foto: Facebook / Airbus)
În ce context au fost reluate discuţiile cu privire la presupusele subvenţii acordate de UE companiei Airbus
Noile amenințări ale Statelor Unite vin într-uncontext foarte nefavorabilgigantuluiBoeing, dar foarte favorabil companiei Airbus. Un context creat de prăbușirea celor două avioane Boeing 737 MAX, dar și de modul dezastruos în care Boeing a gestionat scandalul izbucnit dupăprăbușiri.
De abia la mijlocul lunii iunie, în cadrul „Paris Air Show”, a admis CEO-ul Boeing, Dennis Muilenburg,că:„S-a comis o greşeală evidentă în modul de implementare a alertei(luminoase – n.r.)„de pe modeleleBoeing 737 MAX. Asta după ce, timp de mai multe luni, compania a negat că ar avea vreo vină în prăbuşire şi după ce au ieşit la iveală informaţii cu privire la o ascundere deliberată a informaţiilor cu privire la slăbiciunile modelulu Boeing 737 MAX.
De această situaţie a profitat vechiul adversar al companiei Boeing, anume gigantul Airbus, care recenta semnat un contract în valoare de 11 miliarde de dolari.
Pe data de29 octombrie 2018,un avion al companiei Lion Air s-aprăbuşitîn Marea Java cu 189 de pasageri la bord, la scurt timp de la decolare. Iar pe10 martie 2019,un alt avion Boeing 737, al companiei Ethiopian Airlines, se prăbuşeşte în timp ce efectua o cursă de la Addis Ababa (Etiopia) către Nairobi (Kenya). La douăzile după acest al doilea accident, companiile aeriene şi-au oprit la sol aparatele modelBoeing 737 MAX.
Accidentele, precum şi modul în care Boeing a răspuns au dus la scăderea veniturilor companiei cu un miliard de dolari, însă potenţialul impact pe termen mediu-lung ar putea fi mult mai mare. De altfel, compania nu şi-a publicat estimările de vânzări pentru anul acesta, şi nici estimările de profit. De asemenea, a anunţat că în primul trimestrul, a înregistrat cele mai slabe vânzări din ultimii ani.
Foto: Aparat Boeing 777 (sursă foto: Facebook / Boeing)