Studiu: Mirosul alimentelor se schimbă în funcție de cuvintele cu care sunt asociate

Publicat: 18 02. 2014, 14:06
Foto: dailymail.co.uk

Mirosul alimentelor poate fi perceput în mod diferit, în cazul în care sunt asociate cu unele cuvinte care au conotații pozitive sau negative din punct de vedere olfactiv, susțin savanții canadieni printre care se află și Simona Mănescu, originară din România, relatează Daily Mail.

Simona Mănescu şi Johannes Frasnelli au recrutat 50 de participanţi care au fost rugaţi să miroasă ulei esenţial de pin, geraniol, chimion, precum şi brânză parmezan.

Fiecare lucru mirosit a fost însoţit aleatoriu de anumite expresii ce descriau un miros, precum „ace de pin” sau „solvent vechi”, proiectate pe monitorul unui computer.

Geraniolul a fost însoţit de eticheta „flori proaspete” sau „parfum ieftin”, iar brânza parmezan a fost însoţită fie de cuvântul „brânză”, fie de expresia „vomă uscată”.

Cele patru lucruri mirosite au fost caracterizate de către participanți cu conotații pozitive atunci când au fost însoțite de etichetări pozitive.

Aceleaşi mirosuri au fost considerate neplăcute şi necomestibile când au fost asociate cu etichetări negative.

„Este prima oară când am reuşit să influenţăm percepţia caracterului comestibil al unui miros, chiar şi atunci când etichetările pozitive şi negative ale mirosurilor indicau cuvinte ce descriau produse nealimentare”, a afirmat profesorul Johannes Frasnelli.

„Acest lucru ne arată că percepţia pe care o avem despre mirosuri nu este obiectivă, ci este afectată de interpretarea cognitivă ce intervine atunci când cineva se uită la o etichetă”, a adăugat Simona Mănescu.