Specialiștii trag un semnal de alarmă asupra cyberbullying-ulului: „Este mai evident și mai important / Cel din spatele ecranului nu știe ce se întâmplă cu copilul pe care-l jignește”

Publicat: 25 11. 2020, 14:22
FOTO: Pixabay.com

Psihologii trag un semnal de alarmă și anunță că orele online au un efect major în dezvoltarea și calitatea vieții copiilor. Mai mult decât atât, aceștia atrag atenția asupra faptului că tot mai mulți părinți vin deja la terapie cu micuții lor, efectele școlii virtualie făcându-se deja resimțite.

Unul dintre cele mai periculoase efecte este cyberbullyingu-ul, iar psihologii avertizează că el poate fi chiar mai dăunător în comparație cu fenomenul de bullying clasic, întâlnit în numeroase școli din România.

Izolare și timpul petrecut în fața ecranului

Psihologul Gabriela Maalouf a ținut să menționeze că existe două paliere, asupra cărora părinții trebuie să fie cât mai atenți. Pe de-o parte, tulburările ce pot veni pe fondul expunerii îndelungate a copiilor în fața calculatorului, iar pe de altă parte cyberbullyingul.

„Sunt două paliere în care părinții ar putea să se organizeze. În primul rând, tulburările pot veni pe fondul supraexpunerii la ecran. Totul pe fondul izolării, al emoțiilor care rămân reprimate, al nediscutării cu prietenii. Aceste emoții explodează la un moment dat și copiii ajung în cabinet. În al doilea rând, este fenomenul cyberbullying, care aduce multă suferință copiilor”, a explicat ea la Digi24.

Cyberbullying-ul poate avea o dimensiune mai mare în rândul elevilor

Psihologul atrate atenția părinților asupra faptului că Cyberbullyingul poate fi un fenomen mai periculos, comparativ cu bullying-ul clasic.

„Dacă bullyingul era deja un fenomen evident, cyberbullying-ul este mai evident și mai important. Poate dura mai mult, cel din spatele ecranului nu știe ce se întâmplă cu copilul pe care-l jignește. Dacă în plan real îl vede că se supără, poate se oprește.

Dar, agresorul virtual nu se oprește, nu vede ce se întâmplă cu celălalt. Cyberbullying-ul poate fi făcut oriunde, nu doar de la școală, și la orice oră”, a adăugat ea.

Cum se manifestă cyberbullying-ul

Gabriela Maalouf a detaliat și modul și situațiile în care acest timp de agresiune se poate regăsi în mediul online.

„Cyberbullying-ul se manifestă prin toate discuțiile neplăcute pe care le au copiii, pe platformele pe care intră, efectele suprapunerii la ecran, plus atacurile și jignirile, acele glumițe între copii care îi determină pe mulți să ajungă în stări emoționale foarte adânci și să ajungă la cabinetul psihologic. Consecințele pot fi extrem de grave.

Știm că la bullying pot fi și consecințe fatale, avem cazuistică pe asta. Așadar, copiii pot ajunge să se confrunte cu un grad mare de anxietate”, a precizat ea, potrivit sursei citate anterior.

Având în vedere faptul că elevii nu interacționează unii cu ceilalți în viața reală, efectele cuberbulling-ului și ale izolării pot fi chiar mai mari.

„Mare grijă la efectele expunerii la ecran și la cyberbullying, care vin peste contextul în care copiii nu mai interacționează și sunt izolați. Înainte, dacă un copil avea o problemă emoțională, vorbea cu prietenii, nu neapărat găsea o rezolvare, dar își mai vărsa din emoții într-o prietenie.

Dacă nici relația părinte – copil nu e foarte bine pusă la punct, iar copilul nu povestește prin ce trece, efectele izolării se vor vedea mult mai mult la copii. Pentru adulți este mai comod să spună ce simt”, a explicat psihologul Gabriela Maalouf.