Sancţiunile impuse Rusiei au perturbat traficul aerian din Europa. 515 aeronave au „dispărut” din fluxul zilnic. Irlanda, cea mai afectată
În urma invaziei Ucrainei de către trupele ruse, au fost impuse sancțiuni internaționale persoanelor și industriilor cheie rusești. Una dintre țintele mari a fost sectorul aviatic al Kremlinului.
Sute de avioane confiscate de statul rus
Acest lucru a declanșat o luptă globală a proprietarilor de aeronave pentru a-și scoate avioanele din Rusia înainte de intrarea în vigoare a sancțiunilor. Aproximativ 515 aeronave închiriate în valoare de aproximativ 10 miliarde de dolari au fost blocate în țară, potrivit companiei de date și analize Cirium.
„Din perspectivă juridică, este probabil cea mai importantă poveste din aviație”, a declarat Paul Jebely, președinte și fondator al Curții de Arbitraj pentru Aviație de la Haga, o instanță specializată în medierea litigiilor din industria aviației, potrivit cnbc.
„A fost cutremurător. Nu-mi amintesc în peste 15 ani de practică să fi existat vreodată o situație ca aceasta ca amploare”, a adăugat el.
Acuzațiile de furt din partea statului rus au venit după ce Kremlinul a semnat o nouă lege pe 14 martie, la aproximativ două săptămâni după invazia sa în Ucraina. Legea permitea reînregistrarea avioanelor străine în Rusia. Acest lucru a făcut posibil ca avioanele să zboare pe teritoriul intern, dar fără aprobarea de la proprietarii inițiali ai avionului declarat ilegal.
La șase luni de la începutul crizei, locatorii au reușit să recupereze 80 de aeronave, lăsând încă blocate 435 de aeronave, cu o valoare de piață de aproximativ 8,5 miliarde de dolari, a estimat Cirium.
Între timp, companiile care închiriază aceste avioane încercau să găsească modalități cum să-și recupereze activele și să evite o criză. Grupurile irlandeze de leasing de avioane sunt printre cele mai afectate, cu avioane în valoare de peste 4 miliarde de dolari închiriate companiilor aeriene ruse.
Rusia a furat efectiv sute de avioane închiriate din străinătate, o mișcare considerată cel mai mare furt de avioane comis vreodată. Valoarea aeronavei furate este estimată la aproximativ 10 miliarde de dolari.
În temeiul sancțiunilor UE, impuse rapid ca urmare a invaziei Ucrainei de către Rusia, firmelor UE li sa interzis să furnizeze avioane companiilor ruse. Cu toate acestea, multe erau deja în serviciu în Rusia la momentul anunțului.
Aeronavele închiriate care se aflau pe teritoriul UE au fost confiscate rapid. Dar cele din Rusia nu au fost returnate.
Aceasta este acum politica oficială a statului. Viceprim-ministrul Rusiei, Iuri Borisov, a confirmat că toate aeronavele închiriate din străinătate vor rămâne în țară, în ciuda rezilierii contractelor de leasing din vest.
Lovitura primită de companiile irlandeze
Companii precum AerCap cu sediul la Dublin, cea mai mare companie de leasing de avioane din lume, a primit cea mai mare lovitură. AerCap a închiriat aproximativ 135 de aeronave operatorilor ruși, care este puțin probabil să mai revadă teritoriul UE.
Ca parte a furtului, Rusia a făcut pasul neobișnuit (și ilegal) de a reînregistra aeronavele străine sub pavilionul lor național.
Acest lucru permite ca avioanele să fie certificate ca fiind sigure pentru a zbura de către autoritățile ruse, în ciuda faptului că autoritățile occidentale au revocat certificatele de navigabilitate.
Și astfel, avioanele irlandeze renasc ca avioane rusești.