Românii i-au ales duminica aceasta pe cei care îi vor reprezenta în noul Parlament. Potrivit datelor obținute de Sociopol la ieșirea de la urne, PNL și PSD sunt la egalitate.
Senat:
PSD – 28,3
PNL – 28,3
USR-PLUS – 16,8
Pro România – 6,3
UDMR – 6,4
AUR – 5,9
Camera Deputaților:
PSD – 28
PNL – 28
USR-PLUS – 16,3
Pro România – 5,7
UDMR – 6,2
AUR – 5,8
PMP nu intră în Parlament.
La 21.00, ora închiderii secțiilor, 5.793.075 de români, adică 31,84% dintre cei 18.191.396 cu drept de vot, își exprimaseră opțiunile politice: 5.284.029 pe listele permanente, 438.201 pe listele suplimentare și 70.830 cu ajutorul urnei mobile. În mediul urban, prezența la vot a fost de 3.125.630, iar în mediul rural de 2.667.430.
Cea mai mare prezență la vot a fost în județele Mehedinți (42,61%), Olt (37,63%), Teleorman (37,61%), iar cea mai scăzută în județele Iași (26,78%), Ialomița (26,21%), Vaslui (23.55%).
În Diaspora au votat la aceste alegeri 258.738 de români.
Spre comparație, la alegerile parlamentare din 2016, prezența la vot s-a apropiat de pragul de 40%.
În urmă cu patru ani cea mai mare prezență la urne a fost înregistrată în județele Olt (47,16%), Teleorman (46,29%)și Dolj (45,06%). La polul opus, cea mai slabă participare la vot a fost în județele Iaşi (34.40 %), Vaslui (32.90 %) și Maramureș (31,62%). În Capitală, la scrutinul parlamentar din 2016, au votat 41,61% dintre alegători.
La fel ca alegerile locale, care s-au desfășurat la finele lunii septembrie, alegerile parlamentare s-au desfășurat în condiții absolut excepționale, din cauza epidemiei de coronavirus.
Secțiile de votare au fost special amenajate pentru a fi evitate aglomerațiile. A fost pus dezinfectant peste tot, s-au creat culoare speciale de intrare / ieșire și toată lumea a trebuit să poarte mască de protecție.
Urna mobilă a fost solicitată mai mult ca de obicei, căci mulți oameni sunt în carantină sau izolare la domiciliu din cauza epidemiei.
Campaniile electorale au fost și ele unele atipice, întâlniriile dintre candidați și alegători fiind reduse la minimum. Cel mai adesea, partidele și-au promovat oamenii și programele cu ajutor media și a rețelelor sociale.