Vladimir Putin face planuri pentru a DEVIA comerţul China-UE prin apele teritoriale RUSEȘTI (FOTO)
Preşedintele rus Vladimir Putin a invitat mai mulţi investitori străini să ia parte la îmbunătăţirea inrastructurii de pe aşa-numita Cale Maritimă de Nord, relatează Reuters.
Mai exact, Vladimir Putin doreşte îmbunătăţirea infrastructurii porturilor Murmansk şi Petropavlovsk-Kamchatsky, două porturi aflate pe Cale Maritimă de Nord.
„Îi invităm pe partenerii noştri străini să lucreze împreună cu noi pentru a crea puncte portuare la capatele rutei (Calea Maritimă de Nord – n.r.)„, a precizat Vladimir Puţin.
Pentru a încuraja investiţiile străine, Vladimir Putina şi recomandat guvernului să găsească modalităţi prin care să scutească de taxe companiile care investesc în zona arctică controlată de Rusia.
Foto: Calea Maritimă de Nord (sursăfoto: gcaptain.com)
- Ce este Calea Maritimă de Nord
Calea Maritimă de Nord este o rută comercială ce trece pe la nord de Federaţia Rusă, prin Zona Arctică, utilizată preoponderent pentru comerţul cu China. Ea este, însă, închisă pe timpul ierniidin cauza faptului că marea îngheaţă.
Interesul pentru această rută arctică(şi nu numai pentru aceasta) creşte pe măsură ce încălzirea globală a dus la topirea tot mai rapidă a gheţii arctice şi la o tot mai mare subţiere a ei pe parcursul verii.
Iar importanţa ei vine din faptul că scurtează foarte mult drumul pe care cargoboturile îl fac din China până în Europa.
Astfel, dacă prin Strâmtoarea Malacca şi Canalul Suez – ruta tradiţională-, o navă parcurge aproximativ 22.220 de kilometri, un drum prin Calea Maritimă de Nord are aproximativ 6.200 de km.
Din aceste motive, aceeaşi „Cale Maritimă de Nord” este importantă şi pentru China, care a inclus-o deja în aşa-numitul „Drum Polar al Mătăsii”.
În afara Căii Maritime de Nord, în zona arctică mai exista o singură altă rută majoră, „Pasajul de Nord-Vest” (ce trece prin apele teritoriale canadiene). Pe viitor însă, odată cu topirea tot mai accentuată a gheţii, analiştii prevăd şi apariţia aşa-numitei „Rute Maritime Transpolare”, ce ar urma să permită navelor să navigheze chiar pe la Polul Nord.
- Îngrijorările legate de Calea Maritimăde Nord
Rusia are în calcul inclusiv o remilitalizare a teritoriile arctice aflate sub controlul său, prin reconstrucţia unor baze din perioada Uniunii Sovietice – planuri temporar întârziate de sancţiunile economice impuse de SUA şi UE.Aceste evoluţii au dus şi la îngrijorări cu privire la faptul că, deşi Calea Maritimăde Nord reprezintă o alternativă mult mai ieftină rutelor comerciale tradiţionale, Rusia ar putea folosi acest lucru drept o modalitate de a obţine concesii pe alte subiecte.
Foto: Calea Maritimă de Nord, controlată de Rusia (dreapta) şi Pasajul de Nord-Vest, controlat de Canada (sursăfoto: Wikipedia)