Un avion Cessna care a zburat 65 de zile fără escală nu a fost întrecut nici după 64 de ani de o dronă actuală cu alimentare solară

Un avion Cessna care a zburat 65 de zile fără escală nu a fost întrecut nici după 64 de ani de o dronă actuală cu alimentare solară
Foto: captură video

Controlată de armata americană și produsă de Airbus, o dronă alimentată cu energie solară numită Zephyr a fost la un pas să depășească, anul trecut, unul dintre cele mai longevive recorduri ale aviației după ce a zburat timp de 64 zile, 18 ore și 26 de minute cu aproape patru ore mai puțin decât avionul care deține recordul stabilit acum 64 de ani.

Recordul în materie de zbor fără pauză a fost stabilit în 1959 de Robert Timm și John Cook, care au zburat la bordul unui avion cu patru locuri pe deasupra Las Vegasului timp de 64 de zile, 22 de ore și 19 minute – relatează CNN.

„Este remarcabil faptul că Zephyr – un avion ușor cu tehnologie modernă care zbura autonom – nu doar că nu a reușit să bată acel moment, dar chiar dacă ar fi reușit, Timm și Cook ar fi păstrat în continuare recordul mondial de anduranță pentru un zbor cu echipaj.
De fapt, nu este deloc surprinzător faptul că cei doi au reușit să rămână în aer atât de mult timp, într-o eră care a fost mai aproape de primul zbor al fraților Wright decât astăzi” remarcă autorii articolului citat.

Totul a început în 1956, când hotelul și cazinoul Hacienda s-au deschis în Las Vegas

A fost unul dintre primele resorturi gândite pentru familii din Las Vegas iar, ca să-și facă publicitate, proprietarul hotelului a acceptat sugestia unuia dintre angajații săi de a zbura cu un avion care poartă numele hotelului pe care să-l folosească pentru a depăși recordul de zbor anduranță stabilit în 1949, de aproape 47 de zile în aer.

Angajatul Robert Timm, fost pilot de luptă în cel de-al Doilea Război Mondial, a primit 100.000 de dolari pentru a organiza evenimentul legat de o strângere de fonduri pentru cercetarea cancerului.

Timm a dedicat luni în șir modificând aeronava, un Cessna 172: „Era un model relativ nou”, spune Janet Bednarek, istoric al aviației și profesor la Universitatea din Dayton.

„Este un avion spațios cu patru locuri și era cunoscut pentru că era fiabil și destul de ușor de pilotat. Este ceea ce-ți dorești când te afli în aer pentru o perioadă lungă de timp”, explică specialistul.

Cum au ales nava care a făcut istorie

Modificările au inclus o saltea pentru dormit, o chiuvetă mică din oțel pentru igiena personală, îndepărtarea majorității accesoriilor interioare pentru a reduce din greutate și un pilot automat rudimentar.

„Totuși, cel mai important a fost să găsească o modalitate de a realimenta”, spune Bednarek.

„Au fost o mulțime de experimente până în acel moment cu realimentarea în aer, dar nu a existat nicio modalitate de a modifica un Cessna 172 pentru a fi alimentat în aer. Așa că au instalat un rezervor suplimentar care putea fi umplut dintr-un camion aflat la sol. Când aveau nevoie să realimenteze, coborau și zburau foarte jos și cu viteză mică. Apoi venea camionul, de unde era ridicat un furtun și care folosea o pompă pentru a transfera combustibilul în avion. A fost un spectacol dramatic de aviație, pentru că uneori trebuiau să realimenteze noaptea, iar pentru asta era nevoie de un zbor de precizie,” relatează istoricul.

Primele trei încercări s-au încheiat brusc din cauza unor defecțiuni mecanice. Nu au renunțat la vis

În septembrie 1958, recordul a fost depășit de o altă echipă, care zbura tot cu un Cessna 172: peste 50 zile în aer.

La a patra încercare, Timm l-a ales pe John Cook, priceput și ca mecanic de avioane, ca noul său copilot.

Au decolat la 4 decembrie 1958, de pe aeroportul McCarran din Las Vegas iar zborul a decurs fără probleme la început; de fiecare dată când făceau realimentarea cu combustibil, pe o porțiune de drum foarte drept de-a lungul graniței California-Arizona, primeau și provizii de mâncare.

Pilotul automat i-a salvat când au picat epuizați

Dormeau pe rând deși zgomotul neîncetat al motorului și vibrațiile aerodinamice nu erau de ignorat și, ca urmare a lipsei de somn, în ziua 36, Timm a ațipit la comenzi iar avionul a zburat singur timp de peste o oră, la o altitudine de doar 1.300 de metri.

Pilotul automat urma să se strice însă, după doar câteva zile dar în ciuda acestui fapt și a altor probleme tehnice, cei doi au rămas în aer, pentru a se asigura că noul lor record va fi imposibil de bătut.

Au aterizat la McCarran pe 7 februarie 1959, după ce au zburat fără escală timp de peste două luni cu un traseu de peste 240.000 de kilometri, amintește CNN.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`
Ultima oră
22:36 - Profesorul de economie Cristian Păun: Când politicienii îți spun ”stai liniștit în banca ta”, tre’ să sari ca ars. Discursul lor se va schimba radical după alegeri. Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele (VIDEO)
22:31 - Ce rețete neobișnuite a pregătit Meghan Markle cu ocazia Zilei Recunoștinței. „Vei fi regele sau regina burților fericire”
22:11 - Nicușor Dan, întrebat cu cine va vota la prezidențiale: „O să votez cu unul dintre ei” / „În momentul de față, îl avem sigur pe Marcel Ciolacu în turul 2” (VIDEO)
21:48 - Nicușor Dan: Referendumul nu va duce la desființarea sectoarelor. E o reechilibrare de putere între PMB și primăriile de sector / Bucureștiul anual acumulează deficit de dezvoltare pentru că nu pune bani în proiecte mari (VIDEO)
21:43 - Nicușor Dan îi îndeamnă pe bucureșteni să voteze și la referendum: “De trei ori DA!”/ „Ca primar, o să insist să avem niște standarde de cost, astfel încât lucrurile să fie cât mai echilibrate între sectoare” (VIDEO)
21:33 - Drama românilor din Valencia, la o lună după ce furtuna a distrus tot. „Nu mă gândeam că în Spania nu primeşti ajutor imediat”
21:09 - Drulă: Noi am vrea o alianță de dreapta dacă Bolojan preia PNL, cum spune toată lumea pe la colțuri / Programul PNL nu are nimic liberal, numai din astea ca la Ceaușescu / Nu cred ce spune Ciolacu, cred că el vrea toată puterea (VIDEO)
20:56 - Nicolae Ciucă: “Doar PNL poate sparge blatul toxic dintre PSD și AUR în turul I. Vă dau o veste, PSD va pierde încă o dată alegerile prezidențiale” / “Acest obiectiv a ajuns să fie obsesiv pentru ei” (VIDEO)
20:52 - Ciolacu: Am ajuns la Budapesta, unde vineri are loc o întâlnire decisivă pentru aderarea deplină a României la Schengen. Demersul nu e al vreunui partid anume, ci este al României
20:46 - Votarea va începe de vineri, în diaspora. Ce acte de identitate trebuie să aibă alegătorii la ei pentru a putea vota