Controlată de armata americană și produsă de Airbus, o dronă alimentată cu energie solară numită Zephyr a fost la un pas să depășească, anul trecut, unul dintre cele mai longevive recorduri ale aviației după ce a zburat timp de 64 zile, 18 ore și 26 de minute cu aproape patru ore mai puțin decât avionul care deține recordul stabilit acum 64 de ani.
Recordul în materie de zbor fără pauză a fost stabilit în 1959 de Robert Timm și John Cook, care au zburat la bordul unui avion cu patru locuri pe deasupra Las Vegasului timp de 64 de zile, 22 de ore și 19 minute – relatează CNN.
A fost unul dintre primele resorturi gândite pentru familii din Las Vegas iar, ca să-și facă publicitate, proprietarul hotelului a acceptat sugestia unuia dintre angajații săi de a zbura cu un avion care poartă numele hotelului pe care să-l folosească pentru a depăși recordul de zbor anduranță stabilit în 1949, de aproape 47 de zile în aer.
Angajatul Robert Timm, fost pilot de luptă în cel de-al Doilea Război Mondial, a primit 100.000 de dolari pentru a organiza evenimentul legat de o strângere de fonduri pentru cercetarea cancerului.
Timm a dedicat luni în șir modificând aeronava, un Cessna 172: „Era un model relativ nou”, spune Janet Bednarek, istoric al aviației și profesor la Universitatea din Dayton.
„Este un avion spațios cu patru locuri și era cunoscut pentru că era fiabil și destul de ușor de pilotat. Este ceea ce-ți dorești când te afli în aer pentru o perioadă lungă de timp”, explică specialistul.
Modificările au inclus o saltea pentru dormit, o chiuvetă mică din oțel pentru igiena personală, îndepărtarea majorității accesoriilor interioare pentru a reduce din greutate și un pilot automat rudimentar.
„Totuși, cel mai important a fost să găsească o modalitate de a realimenta”, spune Bednarek.
„Au fost o mulțime de experimente până în acel moment cu realimentarea în aer, dar nu a existat nicio modalitate de a modifica un Cessna 172 pentru a fi alimentat în aer. Așa că au instalat un rezervor suplimentar care putea fi umplut dintr-un camion aflat la sol. Când aveau nevoie să realimenteze, coborau și zburau foarte jos și cu viteză mică. Apoi venea camionul, de unde era ridicat un furtun și care folosea o pompă pentru a transfera combustibilul în avion. A fost un spectacol dramatic de aviație, pentru că uneori trebuiau să realimenteze noaptea, iar pentru asta era nevoie de un zbor de precizie,” relatează istoricul.
În septembrie 1958, recordul a fost depășit de o altă echipă, care zbura tot cu un Cessna 172: peste 50 zile în aer.
La a patra încercare, Timm l-a ales pe John Cook, priceput și ca mecanic de avioane, ca noul său copilot.
Au decolat la 4 decembrie 1958, de pe aeroportul McCarran din Las Vegas iar zborul a decurs fără probleme la început; de fiecare dată când făceau realimentarea cu combustibil, pe o porțiune de drum foarte drept de-a lungul graniței California-Arizona, primeau și provizii de mâncare.
Dormeau pe rând deși zgomotul neîncetat al motorului și vibrațiile aerodinamice nu erau de ignorat și, ca urmare a lipsei de somn, în ziua 36, Timm a ațipit la comenzi iar avionul a zburat singur timp de peste o oră, la o altitudine de doar 1.300 de metri.
Pilotul automat urma să se strice însă, după doar câteva zile dar în ciuda acestui fapt și a altor probleme tehnice, cei doi au rămas în aer, pentru a se asigura că noul lor record va fi imposibil de bătut.
Au aterizat la McCarran pe 7 februarie 1959, după ce au zburat fără escală timp de peste două luni cu un traseu de peste 240.000 de kilometri, amintește CNN.