Parchetul European (EPPO) din Atena (Grecia) a adus acuzații împotriva a 23 de suspecți – inclusiv 18 funcționari publici – pentru infracțiuni legate de executarea contractelor de restabilire a sistemelor de control și semnalizare a traficului de la distanță pe rețeaua feroviară elenă, cofinanțată de către UE.
La începutul lunii martie s-a produs unul dintre cele mai grave dezastre feroviare din Grecia, soldat cu zeci de morți. Un tren de pasageri s-a ciocnit frontal cu un tren de marfă, între Atena şi Salonic.
Demarată la 28 noiembrie 2022, ancheta EPPO s-a concentrat pe contractele de restabilire a sistemelor de control și semnalizare a traficului de la distanță pe rețeaua feroviară greacă semnate între ERGOSE – o filială a Organizației Căilor Ferate Elene (OSE), responsabilă de gestionarea contractelor – și Antreprenorul Consorțiu, format din două companii, responsabile de execuția proiectului. Probele strânse au condus la acuzarea a 23 de suspecți și anume:
14 funcționari publici ai ERGOSE, acuzați de fraudă a subvențiilor. Doi dintre aceștia sunt acuzați și de fals atestare în scopul obținerii unui avantaj neloial pentru o altă persoană;
4 funcționari publici ai Autorității de Management elene a Programului Operațional al UE pentru Infrastructura de Transport, Mediu și Dezvoltare Durabilă (EYD/EP-YMEPEPAA), acuzați de deturnare de fonduri;
5 reprezentanți legali și angajați ai Antreprenorului Consorțiu, acuzați de instigare la fraudă a subvenționării și instigare la uz de fals în scopul obținerii unui avantaj neloial pentru o altă persoană.
Taxele se referă la executarea unui contract de restabilire a sistemului de control și semnalizare a traficului de la distanță al tronsonului de cale ferată Atena-Thessaloniki-Promachonas, semnat în 2014, pentru finalizare până în 2016 – cunoscut sub numele de „Contract 717”. În anul 2019 a fost semnat un contract suplimentar, privind același proiect, prin care s-a modificat sfera inițială a Contractului 717. Contractul suplimentar prevedea construirea unui sistem de semnalizare complet nou cu unități de telemetrie noi, pentru a permite comunicarea și transmisia de date între gări, precum și de la gări și centre de control.
Ambele contracte au fost cofinanțate de Fondul de Coeziune al UE, în cadrul programului „Modernizarea Semnalizării-Telecomunicații și Instalarea Sistemului European de Control al Trenurilor (ETCS)”, cu contribuția UE în valoare de 85%.
Probele strânse indică răspunderea penală, din următoarele considerente, potrivit procurorilor:
Pe baza unui acord privat, cele două companii care constituie Antreprenorul Consorțiu, imediat după semnarea Contractului 717, au împărțit în mod arbitrar proiectul între ele. Una dintre companii s-a angajat să execute secțiunea de nord a proiectului, în timp ce a doua companie s-a angajat să realizeze proiectul pe cea mai mare parte a rutei Atena-Salonic până la Platy, inclusiv pe tronsonul de lângă Tempe, unde a avut loc o coliziune feroviară fatală la 28 februarie 2023.
În plus, cea de-a doua societate a încredințat studiile tehnice privind sistemele de semnalizare a tronsonului de cale ferată Atena-Platy unei terțe companii, care nu deținea cunoștințele tehnice specifice necesare – cu încălcarea clauzelor contractului, care prevedea că expertiza urma să fie efectuată de un furnizor specificat. Acest lucru a dus la o încălcare a obligației contractuale privind furnizarea de expertiză de specialitate, pentru care ERGOSE i-a fost impusă o sancțiune financiară de aproximativ 2 milioane EUR, în urma unui audit efectuat în 2018 de Comitetul de Audit Financiar (EDEL) al Greciei.
În timp ce domeniul de aplicare inițial al Contractului 717 a presupus restaurarea sistemelor de semnalizare-telecomandă existente, Contractorul consorțiului a încercat să construiască un sistem de semnalizare complet nou cu unități de telemetrie noi. Se înțelege că aceasta a fost o modificare nelegală a contractului inițial, care a avut ca rezultat o creștere nejustificată a valorii contractului, nejustificată de vreo circumstanță neprevăzută.
Potrivit anchetei, au fost acordate în total șapte prelungiri ilegale ale contractului inițial, în temeiul deciziilor Consiliului de Administrație al ERGOSE. Din acest motiv, proiectul nu a fost încă finalizat, la mai bine de nouă ani de la semnarea Contractului 717.
Se pretinde că angajații ERGOSE, responsabili cu gestionarea proiectului, au declarat în mod intenționat Autorității de Management informații incomplete și false cu privire la existența unor fapte critice pentru repartizarea fondurilor și aprobarea prelungirilor. Drept urmare, cererile au fost aprobate de către Autoritatea de Management, care a achitat fondurile către beneficiar, ERGOSE, care a plătit ulterior Antreprenorul Consorțiului.
În plus, se pretinde că funcționarii Autorității de Management, responsabili cu supravegherea utilizării fondurilor, au acționat cu încălcarea principiilor gestionării prudente a activelor.