În condițiile în care aproape 100 de nave încărcate cu cereale stau la coadă în zona Istanbulului, oficialul ONU care supraveghează exporturile din Ucraina cere Rusiei și altora să pună capăt inspecțiilor „în toată regula” ale navelor care pleacă, pentru a reduce numărul de întârzieri.
Ucraina a exportat deja peste 6,8 milioane de tone de cereale și alte produse alimentare, aproximativ o treime din stocul său, de la deschiderea, în iulie, a unui coridor maritim din țara devastată de război.
ONU spune că acordul de trecere sigură semnat de Moscova și Kiev a atenuat o criză alimentară globală. Dar, pe măsură ce a crescut numărul de transportatori, cele câteva echipe care inspectează încărcătura și echipajul care tranzitează apele turcești au început să rămână în urmă, lăsând zeci de petroliere ancorate în Marea Marmara.
Amir Abdulla, coordonatorul ONU pentru Inițiativa privind cerealele din Marea Neagră, a declarat că a propus controale mai rapide și mai specifice ale navelor care sosesc din porturile ucrainene.
Cele patru părți ale acordului – Rusia, Ucraina, Turcia și Națiunile Unite – negociază în prezent o posibilă prelungire și extindere dincolo de termenul limită de 19 noiembrie.
Luni, 97 de nave ieșite din țară, care transportau aproximativ 2,1 milioane de tone de marfă, așteptau inspecții, una dintre ele fiind reținută de 35 de zile, potrivit unei analize Reuters.
Incluzându-le și pe cele care se întorc goale în Ucraina, JCC a declarat că săptămâna trecută erau 120 de nave întârziate.
„Trebuie să existe o verificare, dar această verificare nu trebuie să fie neapărat o inspecție completă”, a declarat Abdulla, adăugând: „Am sugerat… poate un control prin sondaj sau verificarea anumitor nave”.
Întârzierile s-au agravat de la jumătatea lunii septembrie, iar timpul de așteptare pentru inspecții s-a dublat, ajungând la aproximativ 10 zile până la 21 septembrie, potrivit analizei Reuters.
Aproximativ 70% dintre navele care au plecat din Ucraina după această dată încă așteptau inspecții.Kremlinul și Ministerul rus al Apărării nu au răspuns solicitărilor de comentarii cu privire la ajustarea inspecțiilor.
Ministrul ucrainean al Agriculturii, Mykola Solskyi, a declarat săptămâna trecută pentru Reuters că oficialii de la Istanbul nu au explicat „în mod adecvat” de ce inspecțiile au „încetinit” în ultimele două săptămâni.
Abdulla a declarat că întârzierile se datorează creșterii volumelor de export și lipsei de pregătire al unora dintre nave, inclusiv în ceea ce privește documentele necesare.
El face presiuni pentru a obține autorizația din partea Rusiei, Ucrainei și Turciei pentru a dubla numărul de echipe de inspecție.
JCC a declarat că a efectuat peste 500 de inspecții la o rată medie de 10-11 pe zi în septembrie și octombrie, în creștere de la patru în august. Dar lipsa de pregătire la bord a însemnat că inspectorii au trebuit să se întoarcă a doua oară în 50 de ocazii.