Creată în Cehoslovacia ca o alternativă la Coca-Cola și Pepsi într-o perioadă în care bunurile occidentale erau prohibitive, Kofola este acum foarte populară în Slovacia și în Republica Cehă.
Creată ca o alternativă la Coca-Cola și Pepsi într-o perioadă în care produsele occidentale aveau prețuri prohibitive sau pur și simplu nu se găseau, băutura a devenit între timp o băutură națională preferată în Slovacia și Republica Cehă, țări acum independente.
Siropul care stă la baza Kofola a fost inventat la sfârșitul anilor 1950 de Zdeněk Blažek, un om de știință care fusese însărcinat de stat să creeze o alternativă la mărcile americane de cola, folosind ingrediente disponibile în Cehoslovacia.
Rezultatul a fost siropul Kofo, un amestec de fructe și extracte de plante care stă la baza Kofola. Unele relatări istorice spun că Blažek și echipa sa au găsit rețeta pentru siropul Kofo (care rămâne secretă până în prezent) atunci când au experimentat modalități de utilizare a deșeurilor generate de prăjirea cafelei, dar, deși Kofola este cofeinizată, nu se poate dovedi că legenda deșeurilor chiar ar fi reală.
Astăzi, gustul aromat al Kofola este încă o alternativă îndrăgită la gustul zaharat al Coca-Cola sau Pepsi, iar cererea pentru această băutură depășește acum granițele Europei de Est.
Există cerere pentru această băutură în rândul cehilor și slovacilor care trăiesc în Marea Britanie, potrivit lui Anish Shah, director al Halusky, un furnizor specializat în produse alimentare și băuturi din aceste două națiuni.
Kofola are chiar și o reclamă drăguță.
„Inițial am început să vindem doar câteva sticle în 2004, când aceste țări au aderat la UE. Astăzi vindem poate chiar 3.000 de litri pe lună”, spune el. Este clar că se pot face bani din menținerea unei aprovizionări bune a diasporei.
Chiar dacă se spune că băutura Kofola este mai sănătoasă decât cola tradițională (conține cu aproximativ 30% mai puțin zahăr decât marii săi concurenți și nu conține deloc acid fosforic), cu siguranță sentimentul de nostalgie și loialitate față de marcă resimțit în rândul consumatorilor săi a fost cel care a ajutat compania să supraviețuiască.
Kofola este acum disponibilă într-o varietate de arome, inclusiv lămâie și vanilie.