Ministrul sârb al Construcțiilor a demisionat după protestele din cauza prăbușirii acoperișului unei gări din orașul Novi Sad. 14 oameni și-au pierdut viața
Un val de proteste a lovit Serbia după ce prăbușirea acoperișului unei gări din orașul Novi Sad a ucis 14 persoane săptămâna trecută, forțându-l pe ministrul Construcțiilor Goran Vesić să demisioneze.
Mii de sârbi au ieșit la proteste și au cerut demisia lui Goran Vesić
Mii de persoane s-au adunat duminică la gara principală a capitalei sârbe – acum dispărută, dar încă un monument cultural național – pentru a cere măsuri pentru ceea ce ei consideră o tragedie provocată de om. Vesić a refuzat inițial să-și asume responsabilitatea pentru accident.
„Nu pot accepta vina pentru moartea a 14 persoane, deoarece nici eu, nici oamenii care lucrează cu mine nu avem nici cea mai mică responsabilitate pentru tragedia care a avut loc”, a declarat Vesić luni, la o conferință de presă.
Gara din Novi Sad, la 100 de kilometri nord-vest de Belgrad, a trebuit să fie renovată de două ori în ultimii ani, criticii punând vina pe corupția larg răspândită și pe lipsa de transparență.
Renovările au făcut parte dintr-un acord mai mare cu firmele de construcții chineze.
După ce și-a anunțat demisia în cadrul conferinței de luni, Vesić a făcut o cronologie a situației începând de când au fost emise documentele pentru proiectarea și reconstrucția gării din Novi Sad, subliniind că doar proiectul final a fost realizat de firmele responsabile în timpul mandatului său. El a adăugat că nici măcar nu a fost aprobat încă de minister.
El a sugerat că predecesorii săi și companiile de construcții implicate sunt responsabili pentru accident și i-a avertizat pe membrii propriului său partid care l-au criticat, dar refuză să-și asume ei înșiși vreo vină: „Întotdeauna am fot un om cu onoare și voi face tot posibilul în perioada următoare pentru a arăta că celorlalți le lipsește.”
Gara fusese renovată de antreprenori chinezi
Politicienii din opoziție s-au grăbit să-l acuze. „Goran Vesić este unul dintre cei mai responsabili pentru corupția masivă din construcții, pentru politica de contracte secrete cu investitorii, iar asta s-a încheiat în acest caz cu victime omenești”, a spus Radomir Lazović, co-șeful partidului de opoziție Frontul Verde-Stânga.
El solicită să fie făcute publice „toate contractele secrete, care au devenit regulă atunci când e vorba de antreprenorii chinezi”, precum și un audit al tuturor lucrărilor care au fost efectuate sub conducerea lui Vučić în ultimii ani.
Vesić nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii din partea POLITICO. Demisia sa este o mișcare neobișnuită pentru un membru al guvernului populist al țării, care a refuzat să se cedeze în timpul protestelor anterioare.
Construită inițial în 1964, gara renovată a fost inaugurată de președintele Aleksandar Vučić și de aliatul său, prim-ministrul maghiar Viktor Orbán în 2022, ca stație cheie pe o rută de tren de mare viteză propusă care ar face legătura între Belgrad și Budapesta.