Ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Yuriy Vaskov, anunță că autoritățile de la Kiev sunt pregătite să arate care sunt lucrările desfășurate pe canalul Bâstroe. Acesta a precizat într-un interviu că nu au fost încălcate tratatele internaționale având în vedere că lucrările au vizat eliminarea sedimentelor depuse pentru a permite navelor de tonaj mai mare să circule prin canal.
„Nu vedem nicio problemă – aceasta nu este o construcție nouă, ci o aprofundare operațională”, a declarat Vaskov, adăugând că lucrările de dragare au fost menite să asigure că canalul este suficient de adânc pentru a permite navelor să poată parcurge canalul. Ucraina a transportat cereale pe Canalul Bâstroe în timp ce dezvoltă rute alternative pentru exporturile sale. Accesul la porturile sale de la Marea Neagră a fost limitat de la invazia Rusiei.
„Am notificat oficial partea română încă din august 2022 că vom efectua dragarea operațională, adică. eliminarea sedimentelor și nu am primit niciun comentariu”, a declarat pentru Reuters Yuriy Vaskov, ministrul adjunct, într-un interviu, potrivit Euractiv.
Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea Canalului Bâstroe din Delta Dunării pentru a crește exporturile de alimente din porturile sale fluviale și este pregătită să arate României munca pe care a desfășurat-o, a declarat miercuri (22 februarie) înaltul oficial ucrainean.
România a transmis că este îngrijorată de riscul ca lucrările pe calea navigabilă din zona comună a Deltei Dunării ar putea amenința fauna sălbatică din Patrimoniul Mondial UNESCO și ar putea încălca tratatele internaționale de protecție a mediului.
Canalul avea 6,5 metri adâncime la mijlocul anilor 1990, dar Ucraina nu a făcut nicio dragare în ultimii ani, rezultând o acumulare de nămol.
„Înainte nu era nevoie să se mărească adâncimea (canalului). Acum este o astfel de nevoie”, a spus Vaskov. El a spus că principalele motive pentru mutare au fost aglomerația puternică a porturilor dunărene și cozile lungi la canalul românesc Sulina. Ucraina, care a crescut considerabil exporturile prin porturile sale dunărene la 1,5 milioane de tone pe lună de la invazia Rusiei, speră că un canal mai adânc ar permite exportul lunar a încă 500.000 de tone.
Ucraina a elaborat anterior un plan de adâncire a canalului la 8,2-8,3 metri, despre care spune că ar putea fi implementat în viitor. „Există un astfel de proiect de mulți ani, dar în acest moment nu este implementat. Aici România nu a fost de acord să implementeze acest proiect”, a spus Vaskov.
„Acest lucru este în interesul economic al Ucrainei și este necesar pe termen mediu, dar discuțiile pe această temă sunt în desfășurare”, a spus el, adăugând că orice acțiune ar putea fi luată atunci când se va conveni cu România.
România este un partener economic important pentru Ucraina, iar exportatorii au transportat anul trecut 8,6 milioane de tone de cereale ucrainene prin portul românesc Constanța la Marea Neagră. În ciuda unei scăderi a recoltei de cereale din 2022 la aproximativ 54 de milioane de tone de la un record de 86 de milioane în 2021, cel puțin 30 de milioane de tone de cereale sunt încă în silozuri și ar putea fi exportate, potrivit ministerului Agriculturii.
Amintim că trei nave ale AFDJ Galați – dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile – așteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe, transmite Sorin Grindeanu într-o postare pe Facebook.