Riscul de a întâlni mine plutitoare pe ruta principală de transport maritim a Mării Negre se adaugă la pericolele pentru navele comerciale care navighează în regiune, iar guvernele trebuie să asigure trecerea în siguranță pentru a menține lanțurile de aprovizionare în funcțiune, spun oficialii maritim.
Marea Neagră este cheia pentru transportul de cereale, petrol și produse petroliere. Apele sale sunt împărțite de Bulgaria, România, Georgia și Turcia, precum și de Ucraina și de Rusia, care sunt în război de când președintele Vladimir Putin și-a invadat vecinul pe 24 februarie, scrie marinelink.
Ucraina și Rusia s-au acuzat reciproc că au pus mine în Marea Neagră, iar în ultimele zile, echipele militare de scufundări turcești și românești au dezamorsat minele rătăcite în jurul apelor lor.
Sindicatul Federației Internaționale a Muncitorilor din Transporturi (ITF) și Grupul Comun de Negociere al angajatorilor maritimi au declarat că încearcă să găsească modalități de a se asigura că navigatorii și navele lor nu vor deveni „daune colaterale în conflictul continuu din Ucraina”.
„Îndemnăm cu tărie guvernele să facă tot ce le stă în putere pentru a atenua amenințarea și pentru a asigura trecerea în siguranță a navelor care fac comerț în apropierea acestor zone de conflict”, a declarat David Heindel, președintele Secțiunii navigatorilor ITF.
„Este esențial ca navigatorii lumii să își poată continua să își îndeplinească sarcinile în siguranță și să mențină în mișcare lanțurile globale de aprovizionare.”
Doi navigatori au fost uciși și cinci nave comerciale lovite de proiectile – care a scufundat unul dintre ele – în largul coastei Ucrainei de la începutul conflictului, spun oficialii de transport maritim.
„Informațiile disponibile indică o amenințare clară pentru navigație și navigatori din cauza minelor plutitoare și în derivă din zonele Mării Negre”, a declarat un purtător de cuvânt al agenției de transport maritim ONU.
Luna trecută, Comitetul Comun de Război al industriei asigurărilor a lărgit zona cu risc ridicat a apelor din jurul Mării Negre și Mării Azov pentru a include zone apropiate de România și Georgia, ceea ce a contribuit la creșterea primelor asiguratorilor.