Rusia a găsit un subterfugiu pentru a exporta produse petroliere până la intrarea în vigoare a embargoului Uniunii Europene de la data de 05 decembrie: „dacă ne uităm la câte nave au fost vândute în ultimele șase luni unor cumpărători necunoscuți, este clar că se construiește o flotă pentru a transporta aceste mărfuri“, a atras atenția Christian Ingerslev, directorul executiv al Maersk Tankers din Copenhaga, care operează o flotă de 170 de nave.
Alte 240 de nave – 102 „Aframax“, 58 „Suezmax“ și 80 de petroliere foarte mari – au fost achiziționate pentru a sprijini transportul a patru milioane de barili pe zi de către Rusia în Orientul Îndepărtat, adaugă brokerul de construcții navale Braemar, citat de Adevărul.
Cea mai răspândită tehnică a rușilor de eludare a sancțiunilor este ascunderea în spatele companiilor-paravan care nu sunt sancționate și tranzacționarea prin țări terțe, care nu au probleme de sancțiuni”,conform expertulului Thomas Firestone de la Stroock & Stroock & Lavan.
Tranzacțiile de transport maritim ilicit rusesc se mai realizează prin transferurile multiple de la navă la navă, dezactivarea temporară a transponderelor de urmărire a navelor și utilizarea modelelor de navigație obscure. Printre multele metode folosite de Rusia pentru a vinde petrolul, mai pot fi amintite amestecarea cu petrol din alte țări, navigația sub pavilioane altor țări sau expedierea unor livrări fără o destinație raportată.
În plus, navele au ”structuri complexe de proprietate” pentru a ascunde cine le controlează sau, adesea, navighează sub pavilionul țărilor cu respectarea statului de drept, pentru a le ascunde originea. Sau mai multe petroliere rusești expediază fără o destinație raportată.
O altă tactică pe care țările sancționate au folosit-o pentru a ascunde originile produselor lor petroliere este de a le .
Potrivit sursei citate, Anup Singh, șeful departamentului de cercetare a petrolierelor de la Braemar, a declarat că a existat o creștere puternică a tranzacțiilor cu petroliere de către entități necunoscute din Dubai, Hong Kong, Singapore și Cipru; fiind nave vechi, vor ajunge în flota fantomă. Anumite petroliere sunt furnizate și de armatorul rus PJSC Sovkomflot.
Bloomberg menționează că anul trecut, navele flotei fantomă au transportat petrol iranian și venezuelean și atrage atenția asupra unei creșteri a transbordărilor între nave legată atât de riscul de sancționare a procesării exporturilor direct din porturile rusești, cât și de necesitatea de a transborda încărcături mici pe petroliere mari, pentru distanțe lungi.
China și India devin astfel destinația principală după 5 decembrie în contextul în care mările europene vor fi interzise pentru aceste așa-numite transferuri STS, iar Rusia sau cumpărătorii săi nu vor fi de mare ajutor dacă le vor efectua în Marea Baltică pentru că petrolul cu destinația Asia va fi transferat pe superpetroliere gigantice care sunt prea mari pentru a ieși din Marea Baltică cu încărcăturile la bord.
Livrările de petrol sunt stabile pentru Rusia, deoarece națiuni precum China și India au preluat o anumită cantitate din volumul UE iar Moscova a oferit reduceri destul de mari – o medie de 30 de dolari pe baril – față de țițeiul Brent, care a fost, de asemenea, un beneficiu pentru Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh și Cuba.
China, India și Turcia rămân parteneri pentru industria rusă de combustibil.