Cum tratează alte țări rezultatele de la testele PISA: Dacă România se preface că nu vede dezastrul, Japonia, cu rating mult mai bun, ia măsuri radicale

Publicat: 03 12. 2019, 17:30
Foto: pixabay.com

Publicarea rezultatelor de la testele PISA a prezentat marți un dezastru pentru sistemul de învățământ din România. Țara noastră are cele mai slabe rezultate din ultimii nouă ani la testele PISA la toate cele trei domenii testate (citire, matematică şi ştiinţe), iar analfabetismul funcțional a ajuns la 44% în rândul elevilor români.

Cu toate acestea, autoritățile române, în special Ministerul Educației, nu sunt alertate de aceste scor care ne plasează spre coada clasamentului și iau situația drept ceva banal.

„Scopul unei astfel de testări nu este să ne comparăm cu alte țări, ci sa ne analizăm, longitudinal rezultatele noastre. (…)

Testele pun accent pe aplicarea cunoștințelor. Putem aprecia că există oarecare dificultăți ale elevilor în rezolvarea sarcinilor de lucru, având în vedere că sistemul nostru este ușor mai teoretic.

Eu aș spune că rezultatele nu sunt spectaculoase pentru că sunt în tendința ultimilor ani.

Un lucru care ne ridică un semnal de alarmă este rezultatul la matematică. Și media internațională a scăzut ușor, există această tendință. Important este să vedem factorii care influențează performața și să vedem ce e de făcut. Nu are rost să ne plângem de milă.

Important este să luăm datele ca atare, să le cercetăm, sunt date de cercetare care ne furnizează fundamente pentru măsuri”, a spus Simona Velea, responsabilul pentru rezultatele de la PISA 2018.

În schimb, în Japonia, țara cu mult peste noi în clasamentul PISA, apariția rezultatelor a provocat mare supărare în rândul autorităților după ce la clasamentul privind lectură elevii au căzut de pe locul 8 mondial pe 15.

Imediat, ministrul Educației a ieșit și a afirmat că ă elevii trebuie să își îmbunătățească abilitatea de a extrage informații din texte și de a evalua credibilitatea lor. De asemenea, acesta a anunțat modificare recomandările din curricula școlară pentru a crește abilitatea elevilor de a înțelege informațiile și a își exprima opiniile, conform JapanTimes.

De altfel, măsurile radicale de reformă a luat Japonia și în 2003 când după un rezultat prost, locul 14, a schimbat politica de „educație relaxată”, iar în 2012 niponii au urcat până pe locul 4 mondial.

În schimb, România e pe locul 47 mondial, dar autoritățile merg pe principiul nu trebuie să ne îngrijorăm că nu verifică ce știu elevii ci doar cum aplică.

De asemenea, când vine vorba de domeniul real, Japonia rămâne pe locuri fruntașe, fiind pe 5 la științe și pe 6 la matematică, cu circa 100 de puncte peste scorurile înregistrate de elevii români.