Inteligență artificială a luat locul profesorilor de la un liceu privat. Cum și-a justificat conducerea instituției decizia

Inteligență artificială a luat locul profesorilor de la un liceu privat. Cum și-a justificat conducerea instituției decizia
Sursa foto: Freepik.com

Un liceu privat din Londra a demarat un experiment în centrul căruia se află inteligența artificială. Elevii nu se mai pregătesc de examene cu un profesor, ci ajutorul inteligenței artificiale (AI). O cercetătoare în domeniu s-a declarat reticentă în ceea ce privetește inițiativa școlii, relatează AFP, potrivit Agerpres.

David Game College, un liceu privat situat în centrul Londrei, a lansat acest proiect-pilot în urmă cu circa șase luni și este destinat tinerilor care se pregătesc pentru examenele GCSE. Este prima clasă de acest fel din Regatul Unit.

„Învățământul va fi transformat de AI. Nu mai e nicio îndoială”, a declarat directorul adjunct al școlii, John Dalton. Acesta a explicat și faptul că platforma monitorizează felul în care elevii își însușesc cursurile și furnizează instituției „informații despre obiceiurile lor de învățare”.

Șapte elevi sunt implicați în acest proiect-pilot

Șapte elevi fac parte deocamdată din acest proiect-pilot. Într-o mică sală de clasă, aceștia au la dispoziție calculatoare de pe care pot accesa programul, iar profesorii au fost înlocuiți de „antrenori pedagogici”. Deși și aceștia sunt calificați ca profesori, nu cunosc conținutul materiilor pe care elevii le studiază. Rolul lor este mai degrabă de a-i ghida pe elevi în utilizarea sistemelor de inteligență artificială și, de asemenea, de a-i susține în obținerea de competențe non-tehnice, cum ar fi aptitudini pentru a lua parte la dezbateri.

Potrivit lui John Dalton, la rândul său profesor de biologie, AI poate evalua cunoștințele unui elev „cu o precizie superioară față de un profesor mediu” și permite o predare mai personalizată. Poate contribui, de asemenea, la reperarea unor lacune în cunoștințele elevilor.

Părerea unui elev care face parte din acest proiect

Massa Aldalate, o elevă în vârstă de 15 ani, mărturisește că este de-a dreptul vrăjită de programul care îi este acum profesor.

„La început, aveam dubii”, a explicat ea. „Dar este mult mai eficace dacă vreți cu adevărat să vă atingeți obiectivele”, a continuat adolescenta.

În ceea ce privește cursurile de engleză, una dintre materiile ei preferate, eleva se gândea că trebuia să aibă un profesor în fața, dar credințele ei au fost demontate de eficiența inteligenței artificială în a-i ajuta pe elevi să asimileze informații.

Problemele programului-pilot

Pentru Rose Luckin, o profesoară de la universitatea londoneză UCL care studiază utilizarea AI în educație, proiectul-pilot de la David Game College este un „caz unic” și „elitist”. Costurile anuale se ridică la 27.000 de lire sterline (32.120 euro), cu peste 10.000 de lire sterline în plus față de taxele medii de școlarizare din școlile private britanice. Accesul inegal la tehnologie este, de asemenea, una din „provocările” AI, a mai spus ea.

O altă problemă ridicată de cercetătoarea este dacă „educația socială” la care sunt expuși elevii prin participarea la ore de curs desfășurate în formatul clasic se poate realiza „suficient” prin intermediul acestui program, chiar dacă responsabilii proiectului-pilot afirmă că elevii dispun de mai mult timp pentru a interacționa cu colegii lor.

„Nu vreau să fiu foarte negativă, căci dacă nu încercăm aceste instrumente, nu vom vedea cum funcționează”, a mai spus ea.

Profesoara speră că David Game College va evalua dacă, în cele din urmă, AI „are un impact pozitiv sau negativ”.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`