Industria mobilei in Romania
Din punct de vedere managerial, industria de mobila din Romania s-a confruntat in ultimul timp si se confrunta in continuare, cu probleme ce tin in principal de urmatoarele componente: managementul resurselor umane, managementul financiar, previzionare si planificare, managementul investitiilor, al productiei, aprovizionarii si mai ales al desfacerii.
Astfel, din punctul de vedere al resurselor umane, avem de a face cu somajul tehnic, fie ca este sau nu o solutie viabila, dar in acelasi timp putem vorbi si despre procesul de conversie la locul de munca pentru pastrarea angajatilor.
Cat priveste managementul financiar in cadrul companiilor din industria mobilei, acesta a fost influentat de evolutia cash flow-ului, scumpirea creditelor, volatilitatea cursului de schimb valutar (cu precadere companiile care desfasoara activitati de import – export), reducerea costurilor financiare (prin externalizarea anumitor activitati specifice, de exemplu) etc. Iar in final, nu poti decat sa te intrebi: “Pragul de rentabilitate: mit sau adevar?”.
Conform ProducatoriMobila.ro, “Evolutiile din ultimii ani au dus la o serie de investitii majore pentru un mare numar de companii, investitii efectuate in mare parte inainte de debutul crizei. Ca urmare, marea majoritate s-a trezit cu mari rate la banca si cu un curs fluctuant. Pe de alta parte, asa cum au aratat toate statisticile economice au scazut vanzarile la bunuri de folosinta indelungata (case, mobila etc.), scadere cauzata de reducerea puterii de cumparare dar si ca urmare a reducerii creditarii pe toate palierele.. Mare parte din distribuitori au incercat sa compenseze utilizand la maximum diverse mijloace financiare: linii de credit, bilete la ordin, CEC-uri, factoring etc.”.
Despre previzionare si planificare nu se poate spune ca au fost indeplinite, dar nici depasite … Oare au reusit managerii din Romania sa vina inaintea crizei sau criza i-a gasit nepregatiti? …
La nivelul investitiilor, putem vorbi atat despre dezvoltare, cat si conservarea activitatilor.
Se pare ca si in industria mobilei criza este o oportunitate, dar numai pentru cine are lichiditati. Se pare ca 2014 va aduce cu el un suflu nou ca urmare a relansarii macar si partiale a creditarii reale care sa creasca apetitul pentru bunurile de consum cu folosinta indelungata.