Prețurile din UE pentru lactate au atins niveluri record, iar estimările pentru sfârșitul anului nu sunt printre cele mai avantajoase. De exemplu, furnizarea de lapte crud de la fermieri este în scădere, iar marjele acestora au fost afectate de mărirea prețurilor.
Cât despre România, fermierii au livrat până în aprilie cu 3,9% mai puțin decât în aceeași perioadă a lui 2021. Acest fapt reprezintă cel mai semnificativ al doilea declin din UE, după Bulgaria. Astfel că, datele arată că tarifele medii la poarta fermei sunt cu peste 36% mai mari față de 2021, conform Economica.ro.
În luna mai 2022, prețul pentru 100 de kg de lapte în medie în UE avea valoarea de 47,6 euro, cu 33,2% mai mult decât în perioada asemănătoare a anului trecut și cu 3,6% peste luna precedentă. În plus, în luna iunie, prețul mediu a crescut la 48,5 euro / 100 de kilograme.
În România, unde prețul mediu a ajuns la 42,4 euro pentru 100 de kilograme, creșterea este cu aproape 36% față de aceeași perioadă a lui 2021. Există însă țări unde este și cu 68% mai scump, iar aici se încadrează Lituania.
În schimb, în Cipru a fost raportată cea mai mică scumpire în perioada analizată, și anume de 0,5%.
Astfel că, producția de lapte în UE este prognozat să scadă mai mult decât se estimase la începutul acestui an (0,4%).
„Calitatea mai scăzută a ierbii și utilizarea mai redusă a furajelor din cauza disponibilității și a costurilor mari sunt susceptibile de a reduce, de asemenea, conținutul de grăsime și de proteine din lapte, reducând astfel și mai mult disponibilitatea solidelor din lapte pentru prelucrare.
Producția de brânză și de smântână din UE ar putea continua să crească și să reducă disponibilitatea grăsimii din lapte pentru producția de unt și WMP. Se preconizează o creștere a exporturilor de brânză, iar consumul intern de produse lactate ar putea crește ușor în 2022 (0,3 %), în ipoteza unei redresări susținute a vânzărilor cu amănuntul și a serviciilor de alimentație publică, precum și a unei transmisii limitate a prețurilor ridicate ale producătorilor de-a lungul lanțului către consumatori”, se mai arată în analiza Comisiei.