În ce stadiu sunt, de fapt, proiectele de infrastructură rutieră promise pentru 2020 de Lucian Bode, ministrul Transporturilor. Câte vor fi gata în acest an
Lucian Bode, ministrul Transporturilor, a declarat în cadrul conferinței online Roinvest faptul că pentru finalul lui 2020, ar putea fi gata 3 proiecte importante de insfrastructură rutieră: lotul 1 al Autostrăzii Sebeș-Turda, Centura Bacăului și sectorul de autostradă dintre Râșnov și Cristian. Câte dintre cele menționate sunt, de fapt, fezabile în acest an?
B1.ro a analizat cele 3 proiecte de infrastructură. Lotul 1 al Autostrăzii Sebeș-Turda se află pe ultima sută de metri, iar totul depinde de mobilizarea antreprenorilor. Având în vedere stadiul lucrărilor, se poate. Dar totodată, ținând cont de problemele pe care CNAIR le-a întâmpinat cu constructorii italieni, tronsonul ar putea fi deschis chiar în 2021. Așadar, se află într-o situație incertă.
În ceea ce privește Centura Bacăului, antreprenorul român și-a luat angajamentul că va încheia înainte de iarna lui 2020, cu mult înainte de termenul contractual. În acest caz, planul lui Lucian Bode va fi bifat, prin intermediul constructorului Dorinel Umbrărescu.
Cât despre Râșnov-Cristian, are termen de finalizare 2021, iar stadiul fizic nu-l recomandă. În acest caz, șansele ca declarațiile lui Bode să nu se adeverească sunt consistente.
Sectorul Lancram-Santimbru – Lotul 1 alAutostrăzii Sebeș-Turda
Loturile 1 și 2 ale Autostrăzii Sebeș – Turda sunt celebre pentru titulatura de „drumuri-muzeu”. Proiectul Autostrăzii A10 a fost demarat în 2014 și trebuia să fie gata în 2016. De 4 ani de zile, finalizarea celor două tronsoane de 17 kilometri (lotul 1), respectiv 24,2 kilometri (lotul 2) este amânată de la an la an.
Lucrările de lucrările la Lotul 1 se ocupă italienii de la Impresa Pizzarotti și Pomponio Construcții SRL. Lotul 1 este gata într-un procent de 93%, în timp ce lotul 2 este abia la 75%.
Cel mai recent termen de finalizare asumat de antreprenori și CNAIR este 31 decembrie 2020.
Varianta Ocolitoare Bacău (Centura Bacăului)
31 de kilometri are în total Centura Bacăului, care conține primii 17 kilometridin Autostrada Moldovei. Antreprenorul băcăuan Dorinel Umbrărescu s-a ocupat de lucrări, prin intermediul Spedition UMB SRL și Tehnostrade SRL.
Lucrările figurează gata în proporție de 75%, însă antreprenorul și-a luat angajamentul față de Ludovic Orban, în cadrul unei întâlniri pe șantier, că în noiembrie va fi gata proiectul, cu mult înainte de termen. Lucrările au început în martie 2019 și erau programate să se încheie în 2022. Un caz foarte rar întâlnit înRomânia, în zona de infrastructură rutieră, ca lucrările să fie gata la termen sau chiar mai devreme.
Sectorul Râșnov-Cristian, din Autostrada A3 Comarnic-Brașov
Este vorba despre 6,3 kilometri de autostradă și 3,6kilometri de drum de legătură cu 4 benzi. Lucrările au început în aprilie 2018, iar termenul de finalizare este decembrie 2020, potrivit antreprenorului SC Alpenside SRL și SC Specialist Consulting SRL, companie aflată în insolvență. În contract însă, termenul este 2021, se arată pe site-ul CNAIR.
Până în prezent, stadiul fizic al lucrărilor este de doar 64%, suficient cât lucrările să mai continue cel puțin un an de zile.
Cifre uriașe promise de ministrul Transporturilor
700 de kilometri de autostradă și 300 de kilometri de drumuri expres promite Lucian Bode pentru următorii 4 ani. Practic, cele mai mari cifre din istoria infrastructura României, în ceea ce privește drumurile de mare viteză, deci 175 km de autostradă inaugurată anual, în condițiile în care în ultimii ani au fost dați în trafic între 20 și 50 de kilometri.
Declarațiile lui Bode nu se opresc aici: „Anul viitor avem toate șansele ca în România să se lucreze pa aproximativ 250-300 de kilometri de autostrăzi, drum expres și variante ocolitoare”, a declarat ministrul.
Oficialul Guvernuluia declarat în cadrul conferinței de presă că urmărește să se realizeze următoarele autostrăzi:loturile 1 și 5 din autostrada Sibiu – Pitești, autostrada Lugoj – Deva, autostrada Transilvania, fără tronsonul care cuprinde tunelul Meseș, autostrada A7 Ploiești – Siret, fără lotuirle Pașcani – Suceava și Suceava – Siret, plus centura nord și sud a Capitalei, A 0.
Cât despre drumurile expres, potrivit ministrului PNl, este vorba despre Craiova-Pitești, Brăila-Galați, Focșani-Brăila și Buzău-Brăila.
Din 1990 până în prezent, în România s-au construit puțin peste 870 de kilometri de autostradă.