George Bogdan: Scandalul Volskwagen dezvăluie o reţea complexă de lobby şi de trafic de influenţă politică în interiorul scenei politice germane, dar şi la nivel de instituţii europene

George Bogdan: Scandalul Volskwagen dezvăluie o reţea complexă de lobby şi de trafic de influenţă politică în interiorul scenei politice germane, dar şi la nivel de instituţii europene
Foto: foxnews.com

Scandalul Volskwagen dezvăluie nu numai o înşelătorie a industriei private, ci și o reţea complexă de lobby şi de trafic de influenţă politică în interiorul scenei politice germane şi la nivel de instituţii europene, arată George Bogdan, intr-un editorial postat pe cotidianul.ro.

Acesta susține că Berlinul va încerca să acopere întregul scandal al falsificării testelor privind emisiile de noxe pentru că Volkswagen parte a maşinăriei politice germane.

”Germania în mod sigur va încerca să acopere acest scandal. Volkswagen este parte a maşinăriei politice germane. Compania nu poate fi nici controlată, nici periclitată în interesele ei financiare de către autorităţile publice pe care le sponsorizează. Relaţia dintre industria auto germană şi politicienii de la Berlin are asemănări cu o relaţie de tip mafiot”, se arată în editorialul citat.

George Bogdan amintește despre relaţiile extrem apropiate ale creştin-democraţilor germani cu lobby-ul industriei de automobile din Germania și susține că lobbyistul cu cea mai mare influență în acest context este fostul ministru al Transporturilor Matthias Wissmann.

”Cel mai influent lobbyist al Volkswagen pe lângă Angela Merkel este Matthias Wissmann, fost ministru al Transporturilor în timpul guvernării creştin-democrate din Germania de acum două zeci de ani. Vorbim, deci, de un fost politician de vârf, veteran al Uniunii Creştin Democrate (CDU), convertit la afaceri private. Face parte din cercul de amici intimi ai cancelarului, dar, spre deosebire mulţi dintre ei, i se adresează Angelei Merkel la per tu. Sponsorizează campanii electorale, conferinţe şi seminarii ale CDU, cumpără voturi ale opoziţiei social-democrate pentru trecerea unor legi favorabile industriei de automobile, cuminţeşte la nevoie nemulţumirile sindicatelor din industria auto germană. Acest ultim aspect a reprezentat mult timp o garanţie pentru stabilitatea politică a cancelarului Merkel, mai ales în perioada când în toată Europa se impusese regimul de austeritate. La contra-serviciu, Merkel a intervenit în sectorul auto în 2013, când a relaxat normele europene privind controlul poluării, o decizie care a fost lăudată de puternica Asociaţie a producătorilor germani de automobile (VDA). Cancelarul şi-a justificat atunci acţiunile spunând că apără locurile de muncă”, notează acesta.

Bogdan vorbește și despre actualul lobbyist şef al companiei Daimler, Eckart von Klaeden care a lucrat în cadrul cancelariei germane.

”Eckart von Klaeden, actualul lobbyist şef al companiei Daimler, este şi el un senior al politicii CDU. A lucrat sub Merkel în cadrul cancelariei, iar la un moment dat trecerea sa bruscă din politică în lumea industriei auto a determinat o investigaţie a procuraturii din Berlin. Predecesorul său la Daimler a fost Martin Jaeger, care a devenit din om de afaceri purtător de cuvânt al actualului ministru german de Finanţe, Wolfgang Schaeuble”, se mai arată în editorialul citat.

În acest caz însă, merită amintit, pe lângă aspectul politic, și cel fiscal, în condițiile în care, anul trecut, ”cele trei mari companii auto germane (Volkswagen, Daimler şi BMW) au totalizat venituri de peste 400 miliarde de euro, o sumă mult mai mare decât însuşi bugetul federal german, situat la cu puţin sub 300 de miliarde. În Germania există o aşa-numită „lege Volkswagen”, care datează din 1960. În timp, ea pus nenumărate probleme juridice la nivel european prin gradul ridicat de protecţionism pe care îl implică”.

”Un alt politician aflat în relaţii cu Volkswagen este şi actualul vicecancelar Sigmar Gabriel. Azi, Gabriel ascunde şi el mizeria corupţiei sub preşul proverbialei onestităţi nemţeşti, declarând presei că scandalul emisiilor, în care este implicat Volkswagen, nu va deteriora economia Germaniei. Compania auto germană a devenit astfel un fel pepinieră de politicieni care au misiunea să îi protejeze interesele cu orice preţ fiind totodată rampa lor de lansare”, mai notează George Bogdan.

În finalul textului, autorul amintește și că la conducerea Comisie Europene se află Jean Claude Juncker, germanofil declarat și sprijinit de cancelarul Angela Merkel.

”Una din garanţiile că, pe mandatul lui Juncker, interesele strategice ale Germaniei în UE vor fi prezervate, chiar în detrimentul altor state membre, a fost menţinerea creştin-democratului german Martin Selmayr în echipa de la Comisie. El a devenit din şef de cabinet al fostului comisar pentru justiţie (din echipa Barroso), Viviane Reding, şef de cabinet al lui Juncker. El este garantul puterii germane la Bruxelles. În aceste condiţii, după ce valurile scandalului mediatic vor fi trecut, dosarul afacerii Volkswagen va fi încuiat în sertarele cabinetului lui Juncker”, conchide George Bogdan.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`