Fost comandant din forțele navale britanice: Nu putem ține Marea Roșie deschisă fără atacuri asupra rebelilor Houthi
Cea mai bună apărare nu este pur defensivă, remarcă Tom Sharpe, fost comandant în Marina regală britanică, într-un editorial pentru The Telegraph în care enumeră multiplele provocări cu care se vor confrunta SUA și aliații săi în încercarea de a apăra transporturile maritime în Marea Roșie.
Tom Sharpe: Am fost comandant al unei nave de război. Nu putem ține Marea Roșie deschisă fără atacuri asupra rebelilor Houthi
Tom Sharpe a amintit că, în urmă cu trei zile, șeful Pentagonului a anunțat o coaliție navală – supranumită „Operațiunea Gardianul Prosperității” – pentru a apăra transporturile din Marea Roșie de recenta escaladare a „atacurilor nesăbuite originând din Yemen ale rebelilor Houthi”.
Atacurile Houthi funcționează, remarcă fostul comandant britanic. Cele mai recente date arată că traficul prin Bab el Mandeb a scăzut cu 14% în perioada 15-19 decembrie, comparativ cu intervalul 8-12 decembrie.
În Operațiunea Gardianul Prosperității s-au înscris 19 țări, inclusiv SUA, Marea Britanie, Franța, Spania și Italia, cele cinci care au promis că vor oferi nave în acest sens, și Bahrain, Canada, Țările de Jos, Norvegia și Seychelles. Alte nouă au preferat să nu fie dezvăluite public, încă un semnal al sensibilităților din regiune.
Tom Sharpe estimează că Gardianul Prosperității ar urma să dispună de 12 nave de luptă de suprafață. Pe lângă amenințarea reprezentată de drone și rachete, aliații vor trebui să se apere și de piraterie și ambuscade. În plus, există și pericolul minelor marine.
Din start apare următoarea problemă – pentru a face față celor două amenințări se impun sarcini destul de diferite, explică Tom Sharpe.
În opinia lui, inclusiv din modul de răspuns la amenințarea cu drone și rachete s-ar putea ivi problema că, deși HMS Diamond a britanicilor s-ar potrivit mai bine pentru misiunea de coordonare și detecție radar, SUA este la conducere, iar americanii „sunt destul de răi când vine vorba de împărțirea sarcinilor în acest mod”, așa că probabil misiunea îi va reveni distrugătorului din clasa Arleigh Burke.
Amenințarea reprezentată de piraterie are nevoie de un răspuns mai dinamic, de o abordare mai mobilă.
Tom Sharpe crede că se va ajunge la o soluție hibridă.
Totodată, el a vorbit despre dimensiunile zonei vizate. În termeni maritimi, Marea Roșie este mică, însă de la cel mai sudic atac înregistrat și până la cel mai nordic sunt 300 de mile marine. Dacă fiecare navă de război va trebui să apere o zonă de 30 de mile, atunci va fi nevoie de 10 nave doar pentru misiunea de apărare împotriva dronelor și a rachetelor.
Fostul comandant britanic consideră că la fiecare atac Houthi ar trebui să se răspundă cu o lovitură precisă asupra locației de lansare sau a vehiculului folosit de rebeli. Astfel, ar putea fi invocată autoapărea pe scena internațională și ar exista mai multe șanse să fie evitată o escaladare.
Rebelii Houthi au învățat multe despre mobilitate de la stăpânii lor iranieni și nu au depozite sau baze mari care să atragă atenția. În aceste condiții, identificarea și ripostele vor trebui efectuate rapid, mai spune Tom Sharpe.