Familia regală a Marii Britanii, copleşită de valul de teorii ale conspiraţiei ce vizează dispariţia prinţesei Kate din viaţa publică, a fost nevoită să îşi schimbe radical strategia de comunicare pentru a se adapta la era reţelelor de socializare, marcând astfel o posibilă încheiere a politicii sale de confidenţialitate, informează AFP, citată de Agerpres.
Vineri, 22 martie, după două luni de tăcere aproape totală din partea anturajului său, prinţesa Kate a susţinut un discurs televizat preînregistrat în care a anunţat că suferă de cancer.
„A fost un fapt fără precedent să faci un anunţ personal la televizor despre o problemă de sănătate care afectează familia regală”, a afirmat Nick Couldry, profesor de sociologie şi comunicare mediatică la London School of Economics, adăugând: ”Nu există nicio îndoială că speculaţiile nesfârşite despre sănătatea prinţesei au fost un factor determinant în decizia de a difuza acest mesaj personal”.
Pentru Michelle Lawless, director executiv de servicii la agenţia de comunicare Media Minefield, „această situaţie arată că echipa de comunicare de la Palatul Kensington”, reşedinţa oficială a prinţului William şi a soţiei sale, Kate, a lucrat până în acel moment „cu o strategie depăşită”.
Aceasta a mai adăugat că modul de comunicare al familiei regale nu mai funcţionează în era reţelelor de socializare.
„Timp de decenii, poate chiar de secole, comunicarea Palatului a urmat aceeaşi mantră: ‘nu te plânge niciodată, nu explica niciodată’. A funcţionat atunci când oamenii se informau din mass-media şi de la jurnaliştii profesionişti. Însă acest lucru chiar nu mai funcţionează în era reţelelor de socializare”, a insistat ea, într-un interviu acordat pentru AFP.
În trecut, familia regală britanică a ţinut în secret problemele de sănătate ale monarhilor, inclusiv cea a regelui George al VI-lea, care a murit de cancer pulmonar în 1952, ceea ce a precipitat urcarea pe tron a reginei Elisabeta a II-a.
Ulterior, starea ei de sănătate a rămas un mister până când fosta suverană a murit în 2022 de „bătrâneţe”, potrivit certificatului său de deces, care a fost făcut public.
În ianuarie, Palatul Kensington a anunţat doar că prinţesa Kate se va recupera timp de câteva săptămâni după o misterioasă operaţie abdominală.
Cu toate acestea, absenţa prinţului William de la o comemorare importantă din „motive personale” nu a făcut decât să alimenteze zvonurile.
O fotografie a prinţesei Kate şi a copiilor ei publicată pe contul său de pe reţeaua de socializare X cu ocazia Zilei Mamei în Marea Britanie, pe 10 martie, menită să îi liniştească pe oameni cu privire la starea ei de sănătate, a înrăutăţit şi mai mult situaţia după ce s-a aflat că imaginea a fost editată.
„Înţeleg dorinţa ca viaţa ta privată să îţi fie respectată, mai ales atunci când este vorba despre o problemă de sănătate, dar să nu spui nimic şi să crezi că (zvonurile, n.r.) vor dispărea de la sine este exact opusul a ceea ce se întâmplă”, a spus Michelle Lawless.
În februarie, Palatul Buckingham a luat decizia de a anunţa într-un comunicat de presă că regele Charles al III-lea suferă de cancer, fără să precizeze însă tipul acestuia. Făcând acest lucru, a dat dovadă de un nivel de transparenţă fără precedent pentru un monarh britanic, iar „situaţia sa a fost tratată foarte diferit” în mass-media şi în spaţiul online, a remarcat aceeaşi specialistă britanică în comunicare.
Pentru profesorul Nick Couldry, chiar şi dincolo de ascensiunea reţelelor de socializare, faptul că familia Windsor a fost forţată să comunice mai transparent se înscrie într-o „tendinţă mai lungă (…), în nevoia unor instituţii precum regalitatea, dar şi a unor personalităţi politice, de a dezvălui mai multe informaţii din viaţa lor personală”.