Guvernul spaniol intenţionează să limiteze numărul de elevi din fiecare clasă la 15 pentru a reduce pericolul de răspândire a pandemiei de coronavirus.
Ministerul Educației și directorii regionali consideră imposibil să dubleze grupurile din mai multe motive, principalul fiind de natură bugetară: nu vor fi bani pentru dublarea personalului din educație și pentru extinderea spațiilor școlare suficiente, deci scenariul care se ia cel mai mult în calcul este cel al unui sistem de învățământ mixt în care studenții participă la cursuri în schimburi, dimineața și după-amiaza sau în zile sau săptămâni alternative, iar în cealaltă parte a timpului lucrează acasă.
„Nu putem pune în pericol totul”, a declarat ministrul Educației, Isabel Celaá, într-un interviu publicat luni, „dacă toți copiii nu vor putea să protejeze distanța socială “.
Familiile consideră că această nouă normalitate școlară va necesita măsuri de conciliere, directorii școlilor consideră că este esențial să se aloce resurse pentru adaptarea facilităților, iar sindicatele profesorilor cer „creșteri substanțiale ale personalului didactic” pentru a putea combina planurile față în față și online.
Premisa cu care lucrează autoritățile educaționale este că, dacă știința nu descoperă un tratament foarte eficient, care dă o întorsătură radical a pandemiei, în septembrie, regulile de distanțare socială vor continua să fie stricte, iar acest lucru va forța extinderea condițiilor excepționale.
Diferența, indică o purtătoare de cuvânt a Ministerului Educației, este că, contrar a ceea ce s-a întâmplat cu închiderea neașteptată a școlii din martie, acum este timpul să pregătiți partea online de predare și furnizare a tuturor studenților care nu au echipament și de conectare la domiciliu a mijloacelor necesare.
Reducerea drastică a raportului va permite, de asemenea, că, atunci când elevii sunt în clasă, profesorii se pot dedica lor într-un mod mai personal, sporindu-și activitatea de îndrumare, scrie El Pais.
Sociologul Miquel Àngel Alegre avertizează că situația fără precedent și în niciun caz ideală va avea consecințe grave pentru mulți.
„Ceea ce este dramatic este că o parte din studenți pierd rutina și dispoziția spre învățare. Unele deficiențe care pot duce la dezafectare, absentism, repetare și abandon al școlii ”, spune responsabilul de proiecte al Fundației Jaume Bofill, specializat în politici educaționale.
Modelul mixt nu va fi același în toate centrele. Ministrul Educației a declarat în interviu că va trebui să-și reducă la jumătate capacitatea. Însă opțiunea care se află pe masă este stabilirea unui număr maxim de studenți, probabil 15, astfel încât școlile rurale cu puțini studenți să poată continua să funcționeze ca înainte, fără a fi nevoie să apeleze la predarea online .
Dacă Ministerul Sănătății de la Madrid va respecta recomandările grupului de experți convocați de către Asociația Spaniolă de Pediatrie pentru a consilia guvernul Pedro Sanchez, instituțiile de învățământ se vor redeschide în septembrie.
„Nu ar fi prudent să deschidem unitățile școlare în actualele circumstanțe și vedem ceea ce a rămas din cursuri ca fiind pierdut”, a precizat comisia.
Președintele Klaus Iohannis a declarat că anul școlar se va termina pe 12 iunie, așa cum e programat, dar elevii nu vor mai reveni fizic la ore, cursurile fiind susținute online.
Excepții vor fi elevii din clasele terminale, care vor putea reveni la școală între 2 și 12 iunie, pentru a se pregăti pentru examenele naționale.