Restauratorii de ocazie din Spania și-au dat din nou în petic. De data aceasta, ”victima” se află pe fațada unei importante clădiri din Palencia. Este una dintre clădirile emblematice din Calle Mayor. În trecut, ea aparținea Federației Catolico-Agrare, iar acum este sediul băncii Unicaja din oraș. Pictorul Antonio Capel, cel care a făcut descoperirea, susține că una dintre figurile care apar pe relieful fațadei a ajuns să arate ca un personaj de desen animat.
Tentativa de restaurare a devenit subiect național de dezbatere (și râs) în Spania, după o postare a pictorului Antonio Guzmán Capel, cel care a făcut descoperire.
Presa spaniolă a relatat pe larg despre „restaurarea grotescă” a unei importante clădiri din Palencia. Ea aparținea Federației Catolico-Agrare, dar acum este sediul băncii de economii Unicaja din oraș.
Clădirea a fost construită la cererea lui Alejandro Nájera, președinte al federației amintite în 1919, sub supravegherea arhitectului Jacobo Romero. Ea este folosită din 1922, deși a fost oficial inaugurată un an mai târziu.
Una dintre figurile de pe relief „arată ca un personaj de desen animat”, a remarcat Capel, citat deelnortedecastilla.es.El crede că într-una dintre operațiunile de renovare a clădirii un cap ornamental a căzut și a fost înlocuit cu o construție diformă. Din cauza amplasării figurii, până acum nimeni nu a remarcat ”capodopera”.
Foto: Marta Moras // elnortedecastilla.es
Este una dintre clădirile emblematice din Calle Mayor (după cum îi spune numele, principala arteră din oraș),așa că nu a durat mult până când subiectul a explodat pe rețelele sociale și în presa spaniolă.
Eșecul restaurării aduce aminte de distrugerea celebrei picturi ”Ecce Homo” a lui Elias Garcia Martinez.
Pictura, care îl înfățișează pe Iisus cu coroana de spini, a ocupat, timp de peste 100 de ani, un loc de cinste în Biserica Mercy din apropiere de Zaragoza. Ea s-a deteriorat din cauza umezelii, iar o pensionară de 80 de ani din Spania s-a gândit să o restaureze.
Rezultatul a fost, în opinia unui corespondent BBC, „o schiță în creion a unei maimuțe foarte păroase într-o tunică prost așezată”. Bătrânica i-a dat seama că e depășită de situație și l-a contactat, într-un final, pe Juan Maria Ojeda, reprezentantul cultural al orașului.
Distruse au fost și trei sculpturi din secolul al XV-lea care îi înfățișau pe Fecioara Maria cu Iisus, pe Fecioara Maria cu Iisus și Sfânta Ana, și pe Sfântul Petru.
„Au folosit o vopsea industrială care se vinde pentru a vopsi orice şi culori absurde. Rezultatul este şocant. Nu ştii dacă să plângi sau să râzi”, a susținut Luis Suarez Saro, expert în restaurări. Femeia care s-a ocupat de așa-zisa restaurare a admis că nu este o expertă, dar a considerat că a făcut o treabă bună pentru că sculpturile, în vechea lor formă, erau plictisitoare: „Vecinilor le-a plăcut. Întrebaţi lumea şi veţi afla”.