Din Europa în America în două ore și jumătate. Un avion hipersonic de pasageri ar putea fi gata până în 2030
Un avion de pasageri hipersonic ar putea fi capabil să scurteze timpul de călătorie cu două treimi față de cursele normale și să efectueze un zbor din Germania în SUA în doar două ore și jumătate. Un start-up european este pe cale să dezvolte un astfel de avion hipersonic care folosește drept combustibil hidrogenul.
Conceptul Destinus este un zbor alimentat cu hidrogen la o viteză de cinci ori mai mare decât sunetul, reducând durata zborului la mai puțin de un sfert din transportul aerian comercial actual.
Cu sediul central în Elveția și o echipă de aproximativ 120 de angajați repartizați în Spania, Franța și Germania, Destinus a fost înființată în 2021, dar a atins rapid repere. Primele două prototipuri ale sale au efectuat zboruri de testare cu succes și sunt pe cale să înceapă testarea zborului alimentat cu hidrogen. Al treilea prototip al său – Destinus 3 – urmează să-și facă zborul inaugural până la sfârșitul anului, scrie CNN.
Martina Löfqvist, managerul de dezvoltare a afacerilor companiei, a precizat pentru CNN, că în timp ce alți concurenți de top din domeniu, cum ar fi Boom Supersonic, „se concentrează mai mult pe dezvoltarea machetelor și pe înțelegerea modului în care funcționează și încearcă să pună în funcțiune aceste avioane pilotate, noi vom merge direct la zboruri autonome”. Strategia este de a „dezvolta drone de dimensiuni mai mici înainte de a le extinde pentru a deveni o aeronavă mare condusă de pilot sau care transportă pasageri”.
Hidrogenul este combustibilul ales pentru Destinus, deoarece este o sursă de energie curată, regenerabilă, din ce în ce mai ieftin de produs și capabil să-l ajute să-și realizeze ambițiile de viteză și rază lungă. Aviația alimentată cu hidrogen este încă la început, cu motoarele cu reacție pe hidrogen care încă nu au intrat în uz comercial. Airbus dezvoltă un motor cu reacție pe hidrogen despre care spune că va începe testele de zbor în 2026.
„Încercăm să mergem cu autovehiculele noastre foarte, foarte lungi”, spune Löfqvist, „și asta înseamnă să zburăm din Europa până în Australia la Mach 5. Folosirea kerosenului înseamnă că vehiculul ar deveni destul de greu, în timp ce hidrogenul. este foarte ușor în comparație.” Hidrogenul are, de asemenea, o densitate de energie mai mare decât combustibilul tradițional.
Prototipul viitor, Destinus 3, va fi supersonic și speranța este ca acesta să realizeze un zbor supersonic alimentat cu hidrogen în 2024. „Acesta este un vehicul destul de masiv”, spune Löfqvist. „Are aproximativ aceeași dimensiune ca prototipul anterior în ceea ce privește aproximativ 10 metri (lungime), dar este de 10 ori mai greu și, probabil, de 20 de ori mai complex, de asemenea, din punct de vedere al structurii și al sistemului de propulsie.”
Cronologia sperată este că, până în anii 2030, compania va putea lansa o aeronavă la scară mai mică, cu o capacitate de aproximativ 25 de pasageri, care va avea o anumită limitare în ceea ce privește raza de acțiune și se va concentra pe deplin pe clienții din clasa business.
Până în anii 2040, versiunea sa complet extinsă va avea mai multe clase, inclusiv economice. Ei speră că până atunci „prețurile la hidrogen vor scădea semnificativ, astfel încât apoi să putem reduce prețurile zborurilor, în mod semnificativ, de asemenea, pentru aceste zboruri cu distanță ultra-lungă”.