Compania olandeză Damen, prezentă și în România unde a concurat pentru contractul privind corvetele multifuncționale, este implicat din nou într-un dosar de corupție privind activitatea desfășurată.
Mai exact, autoritățile olandeze cercetează compania olandeză pentru mai multe nereguli descoperite la obținerea mai multot contracte în valoare de 400 de milioane de euro pentru construcția mai multor vase în Trinidad Tobago și Bahamas, arată publicația NRC.
Aceste contracte au fost intermediate de către NSG West Indies, o companie din Barbados deținută de britanicul Stephen Hobson.
În 2014 și 2015, conform NRC, Damen a reușit să contracteze vânzarea a câteva zeci de ambarcațiuni către Trinidad Tobago și Bahamas. Indiciile arată, însă, că metodele lui Hobson, de care Damen ar fi știut, nu erau tocmai ortodoxe.
Aceste detalii privind neregulile comise în obținerea contractelor ar fi ieșit la iveală după ce au apărut tensiuni între cei doi parteneri privind plățile făcute.
În acest context, amintim că Damen este implicată într-un uriaş scandal de corupţie după ce a făcut afaceri în mai multe state cu intermediari controversaţi care acum sunt acuzaţi de dare de mită.
Aceste informaţii apar într-un studiu NRC şi al grupului de jurnalişti de investigaţii „Lighthouse Reports” privind activitatea Damen. Acestea vizează utilizarea intermediarilor şi plăţile efectuate în Sierra Leone, Ghana, Togo, Libia, Brazilia şi Chile.
Într-un răspuns privind investigaţia, Procuratura arată că Damen este suspectă că „activ, prin intermediari, a dat mită către oficiali din mai multe Guverne străine pentru a obţine diverse decizii”.
Numele companiei olandeze Damen a devenit cunoscut în România odată cu controversata licitație pentru achiziționarea corvetelor multifuncționale din dotarea Armatei Române. Aceștia erau văzuți, la un moment dat, drept favorizați de către fostul lider PSD Liviu Dragnea care ar fi tras sfori pentru ca ei să iasă câștigători deși nu au depus cea mai bună ofertă la licitație.
În cele din urmă francezii de la Naval Group au fost declarați câștigători, iar Tribunalul București a respins contestația depusă de către Damen.
Olandezii de la Damen sunt cei care controlează şantierul naval de la Mangalia, cu toate că acţionariatul majoritar este deţinut de statul român. La doar câteva luni după ce au preluat managementul șantierului naval de la Mangalia, olandezii de la grupul Damen au numit la conducere două nume cu greutate din serviciile de informații românești. Este vorba despre Dorin Grosu, vicepreşedintele noii companii Damen Shipyards Mangalia, fost şef al Doi şi-un Sfert şi ofiţer de informaţii al Armatei, și consultantul Dan Dumitru, fost general SIE.