Autoritățile de la Bruxelles vor lansa o investigație antisubvenție asupra vehiculelor electrice chinezești care „denaturază” piața UE, o anchetă care ar putea constitui unul dintre cele mai mari cazuri comerciale lansate, având în vedere amploarea pieței. Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat ancheta în discursul ei anual adresat parlamentarilor UE miercuri. „Piețele globale sunt acum inundate de mașini electrice chinezești mai ieftine”, a spus ea.
Cu toate acestea, jurnaliștii de la Bloomberg constată o situație hilară. Niciun automobil electric chinez nu este mai ieftin în Europa decât Dacia Spring. Astfel, producătorul care a profitat cel mai mult de costurile reduse din China, pentru a produce vehicule electrice, este grupul auto francez Renault,
Modelul crossover produs în provincia chineză Hubei are un preţ de pornite de 20.800 de euro în Franţa sau 15.800 de euro dacă se ia în calcul şi subvenţia de la stat.
În România, cea mai ieftină versiune costă, potrivit site-ului Dacia, 8.990 de euro. Prețul este obținut prin scăderea din prețul standard al vehiculului a contravalorii primelor de casare și eco-bonusurilor pentru Dacia Spring Expression Electric 45, în valoare maximă totală de 11.050 Euro (calculat la cursul 1 euro/5 lei) a reducerii de 720 Euro (TVA inclus) aferentă Campaniei promoționale Dacia Finance și a reducerii comerciale oferite de Renault Commercial Roumanie în valoare de 3.400 Euro (TVA inclus).
„Și cum nu acceptăm acest lucru din interior, nu acceptăm acest lucru din exterior. Așa că pot să anunț astăzi că Comisia lansează o investigație anti-subvenție asupra vehiculelor electrice care vin din China”, a spus șefa Comisiei Europene.
Companiile europene au fost „prea des”. . . excluse de pe piețele externe”, a spus ea în parlamentul european de la Strasbourg. „Sunt adesea subcotați de concurenții care beneficiază de subvenții uriașe de stat.”
Ancheta este planificată de luni de zile, iar preocupările UE cu privire la practicile comerciale cu vehicule electrice ale Chinei au fost transmise de von der Leyen premierului chinez Li Qiang într-o întâlnire bilaterală în marja summitului G20 de la New Delhi weekendul trecut, potrivit unei persoane. informat despre discuție, potrivit Financial Times.
Acțiuni împotriva producătorilor de automobile chinezi din Europa au fost cerute de unele state membre, în special de Franța, îngrijorate de faptul că marii producători auto naționali riscă să-și piardă poziția pe măsură ce tranziția ecologică remodelează piața.
Producătorii de mașini chinezi nu au făcut un secret despre ambițiile lor de a domina industria europeană de mașini electrice, care este cea mai mare piață de vehicule electrice din afara Chinei.
Șeful BYD în Europa, Michael Shu, a declarat anterior pentru Financial Times că marca intenționează să fie printre primele trei mărci până la sfârșitul deceniului și numărul unu „dacă este posibil”.
Comisarul UE pentru comerț, Valdis Dombrovskis, urmează să călătorească la Beijing săptămâna viitoare.
Mulți dintre cei mai mari producători de automobile din Europa au tras un semnal de alarmă asupra importurilor din China, spunând că costurile mai mici ale energiei și forței de muncă le oferă un avantaj față de modelele europene.