Un expert a explicat cum au scăpat toți cei 379 de oameni de la bord, în ciuda faptului că avionul a izbucnit în flăcări. Caracteristicile de siguranță a avionului și regulile stricte ale Japoniei în caz de urgențe au fost cheia pentru evitarea dezastrelor.
Imaginile terifiante ale unui zbor Japan Airlines care ia foc înainte de a ateriza pe aeroportul Haneda din Tokyo au îngrozit întreaga lume.
În mod remarcabil, toți cei 379 de oameni de la bord au supraviețuit după ce Airbus A350 s-a ciocnit cu o aeronavă japoneză a Gărzii de Coastă în timp ce încerca să aterizeze.
Graham Braithwaite, expert în siguranța zborurilor la Universitatea Cranfield din Marea Britanie, a declarat pentru Business Insider că proiectarea avionului și nivelurile ridicate de pregătire a personalului companiei aeriene au fost probabil cheia pentru evitarea unui dezastru.
Zborul 516 Japan Airlines a luat foc la aterizarea pe aeroportul Haneda din Tokyo, marți seară, după ce s-a ciocnit cu un avion al pazei de coastă care se îndrepta pentru a oferi ajutor în cazul dezastrului cauzat de cutremur.
Imagini dramatice din interiorul avionului au arătat că acesta se umple de fum în timp ce pasagerii au fost evacuați, iar un videoclip al rețelei de știri a arătat că pasagerii coborau pe un tobogan gonflabil și alergau din avion în timp ce flăcările cuprind motorul.
La scurt timp după aceea, avionul a fost mistuit de incendiu, în ciuda eforturilor pompierilor de a lupta împotriva focului.
Braithwaite a spus că, așa cum cere protocolul respectării regulilor de siguranță, proiectanții de aeronave trebuie să arate că un avion poate fi evacuat în doar 90 de secunde, cu doar 50% din ieșiri disponibile în cazul unui accident.
Dar, a spus el, acest lucru nu ține cont de panica care pune stăpânire pe pasagerii unui avion după un incident precum cel de marți și de timpul suplimentar necesar pasagerilor vulnerabili, cum ar fi copiii și persoanele în vârstă, de care au nevoie să ajungă în siguranță.
„Rețineți că astfel de teste nu au loc într-un mediu cu stres ridicat (cum ar fi accidentul de astăzi)”, a remarcat el despre regula celor 90 de secunde.
În aceste circumstanțe, a spus el, performanța echipajului avionului în evacuarea pasagerilor a fost impresionantă, fără decese înregistrate și doar cu 17 pasageri suferind răni ușoare.
Cinci dintre cei aflați la bordul avionului Gărzii de Coastă au murit, iar o persoană a fost grav rănită.
Expertul în securitatea aviației Jeffrey Price a numit un „miracol” faptul că toți cei aflați pe zborul Japan Airlines au fost evacuați în siguranță.
„Acest lucru ne vorbește nu doar despre acțiunile extraordinare ale echipajului, ci și despre pasagerii înșiși pentru a putea scoate atât de mulți oameni dintr-un avion, repede și înainte de a fi cuprins complet de flăcări”, spune Price, profesor de aviație la Metropolitan State din Colorado.
„Un miracol și mai mare este faptul că pasagerii și-au păstrat calmul și nu au intrat în panică, ceea ce ar fi dus doar la mai mult haos și pierderi de vieți omenești”, a spus el.
Price a spus că, deși există unități de salvare a aeronavelor și de stingere a incendiilor în aeroporturi, ar putea dura până la trei minute sau mai mult până când personalul de intervenție să poată ajunge la fața locului.
„Este nevoie de aproximativ 90 de secunde pentru ca un incendiu să ajungă prin fuzelajul unei aeronave”, a spus el. „Pe baza acestor cifre, pasagerii și echipajul de zbor sunt aproape singuri în primele unu-două minute de urgență înainte ca ajutorul să poată sosi.”
„Acesta este un exemplu de evacuare a avionului care a mers bine”, a adăugat Price.
Un incendiu la bordul unui avion a fost mult timp considerat printre cele mai mari amenințări la adresa siguranței unui avion, având la bord combustibil și o serie de materiale foarte inflamabile.
Braithwaite a explicat că și cabinele avioanelor, cum ar fi cea a Airbusului A350 implicat în accidentul de marți, au fost proiectate cu materiale speciale pentru a opri răspândirea rapidă a incendiului și generarea de vapori otrăvitori.
Dezastrul de la aeroportul din Manchester din 1985, în care 55 de persoane au murit când un zbor British Airtours a luat foc la decolare, a determinat o regândire a siguranței aeronavei, a spus el.
Avioanele sunt acum proiectate astfel încât ieșirile de urgență să fie ușor accesibile oriunde vă așezați, iar luminile indică locația lor în condiții de vizibilitate slabă, cum ar fi atunci când fumul se răspândește.