Cum a reușit China să importe petrol din Venezuela, cu ajutorul Rusiei, în ciuda sancțiunilor impuse de SUA
Anul trecut, China a înlocuit SUA și a preluat postura de principalul importator de petrol din Venezuela al lumii, în ceea ce e văzut de mulți drept încă un front al rivalității dintre Washington și Beijing, potrivit Reuters.
Regimul Maduro, sub sancțiunile drastice impuse de SUA
Statele Unite au impus un regim aspru de sancțiuni asupra companiei petroliere de stat din Venezuela, într-o încercare de a-l îndepărta de la putere pe liderul socialist Nicolas Maduro. America, la fel ca România, l-a recunoscut deja pe Juan Guaido, liderul opoziției, în postura de președinte interimar legitim, până la organizarea de alegeri libere.
Rafinăriile americane au încetat să mai cumpere țiței crud venezuelean. Ei, bine, aliatul Caracasului, China, care era deja un client tradițional, a devenit brusc principalul cumpărător. Doar în primele șase luni din 2019 a importat în medie 350.000 de barili de țiței crud pe zi din Venezuela.
În august, SUA înăspreau regimul de sancțiuni, avertizând că orice entitate străină care continuă să facă afaceri cu statul latinoamerican va deveni, la rândul său, ținta sancțiunilor. În aceste condiții, China National Petroleum Corp (CNPC), compania petrolieră de stat chineză, a oprit pentru o lună încărcăturile de petrol în porturile din Venezuela. Datele privind importurile chineze arată că achizițiile au încetinit, iar în finalul lui 2019 s-au oprit abrupt.
Cum a reușit China să importe petrol din Venezuela, cu ajutorul Rusiei
Cea mai mare companie din China, precum și clienți din alte țări, a părut că dă în spate la auzul amenințărilor venite dinspre administrația Trump, deși președintele chinez Xi Jinping își manifestase fără echivoc sprijinul față de regimul Maduro.
Chiar și așa, China nu s-a oprit nicio secundă din cumpărat. Țițeiul crud de la Petroleos de Venezuela (PDVSA) a continuat să ajungă în porturile chineze, cu ajutorul unei unități Rosneft, compania petrolieră de stat a Rusiei, din Elveția, printr-o schemă de tranzacționare care a lăsat impresia că livrările își au originea în Malaezia, susține Reuters, care a ajuns la concluzia că, înter 1 iulie și 31 decembrie, tancurile au adus cel puțin 18 încărcături, cu un total de 19,7 milioane de barili de țiței crud rebranduit din Venezuela, în porturile chineze.
Cele 18 încărcături reprezintă peste 5% din totalul exporturilor făcute de Venezuela în 2019 și au contribuit masiv la menținerea regimului Nicolas Maduro la putere. Totuși, adesea PDVSA alocă o parte din încasări către reducerea datoriei, astfel că nu mereu tranzacțiile generează și lichidități.
În orice caz, în februarie, administrația Trump avea să impună sancțiuni și împotriva subsidiarei Rosneft din Geneva, pe care a acuzat-o că a ajutat regimul Maduro să exporte petrol, printr-un sistem care să mascheze adevărata origine a transportului. Rușii neagă acuzațiile.
„Compania și-a derulat întotdeauna și își derulează în continuare afacerile în deplin acord cu legislația internațională în vigoare”, au spus reprezentanții Rosneft, în iunie, într-un răspuns pentru Reuters.