Un Boeing 747, transformat în avion privat pentru un prinț saudit a fost casat după ce a petrecut doar 30 de ore în aer, pe parcursul a 16 zboruri.
Era destinat guvernului Arabiei Saudite, pentru a fi folosit de prințul moștenitor Sultan bin Abdulaziz Al-Saud care a murit însă în 2011, cu doar câteva luni înainte de livrarea aeronavei.
Aeronava a stat aproape 10 ani la sol la EuroAirport Basel Mulhouse Freiburg, situat la granița dintre Franța, Elveția și Germania unde trebuia să fie dotat cu un interior luxos, dar acest nu s-a mai întâmplat – relatează CNN.
Este un „Boeing Business Jet”, sau BBJ – avioane modificate semnificativ și destinate guvernelor, cel mai avansat model de Boeing 747 produs vreodată – varianta 747-8 – care a zburat pentru prima dată în 2010 dar nu a avut succes comercial, operarea lui fiind prea costisitoare.
Pentru că nu a putut fi vândut, avionul a fost dus la Pinal Airpark din Arizona, un cimitir de avioane unde aeronavele sunt depozitate pe termen nelimitat sau dezasamblate pentru piese.
Boeing a vândut până în prezent peste 250 de BBJ, marea majoritate fiind 737, cu mai mult succes pe piață.
„Au fost construite zece în total, iar acesta este primul care s-a pensionat”, spune Connor Diver, analist senior la firma de analiză a aviației Cirium.
Numele proprietarilor nu sunt făcute publice.
Este o aeronavă privată iar singurii operatori sau cumpărători sunt de obicei guvernele și familiile regale, a explicat specialistul.
Avionul, căruia i s-a atribuit un cod de înregistrare obligatoriu – N458BJ – a zburat pentru prima dată în mai 2012 pentru testare și a fost livrat oficial în iunie 2012: „Conform bazei noastre de date, a zburat probabil prin San Bernardino și apoi prin San Antonio în Texas timp de câteva luni, iar apoi, în decembrie 2012, a mers la Basel”, a spus Diver.
Era gol și „gata pentru conversie” dar nu au existat cumpărători.
„Nimeni în afară de un șef de stat saudit nu vrea un avion privat cu patru motoare”, spune Richard Aboulafia, analist în aviație la AeroDynamic Advisory.
„Nu poți converti pur și simplu o aeronavă în navă cargo și nimeni nu vrea o versiune pentru pasageri. În consecință, piesele și mai ales motoarele valorează mult mai mult decât avionul,” a adaugat expertul.
„Amenajarea unui astfel de avion ar costa 30, 40, poate 50 de milioane de dolari. Deși este un avion nou-nouț, utilizările alternative ale acestuia sunt destul de limitate.
Varianta comercială de pasageri avea o producție limitată, foarte puține companii aeriene operau acest avion nu erau interesate de unul în plus. Deci singura opțiune era un alt guvern, dar evident că nu s-a găsit nimeni interesat”, a adăugat el.
Avionul a zburat anul trecut către Arizona, pe 15 aprilie, adăugând încă 10 ore la timpul petrecut în aer – aproximativ un sfert din timpul total de zbor.
La Pinal Airpark, un contractor al Boeing încă lucrează la dezasamblarea avionului>
„Am văzut poze cu el și a fost deja demontat, motoarele au fost deja scoase. Erau efectiv noi-nouțe, iar unul dintre ele valorează în jur de 20 de milioane de dolari, așa că patru ar valora 80 de milioane de dolari,” spune Diver.
„Producția totală de 747-8 este de aproximativ 150 de avioane. Este un grup mic de utilizatori și un număr mic de avioane. Dar, pe de altă parte, vor dori să continue producția. Bănuiesc că multe componente vor merge probabil către avioanele cargo,” adaugă el.