Cum a ajuns Ucraina să fie o destinație de vacanță căutată, după începerea războiului. La ce se referă conceptul de „dark tourism”
Alberto Blasco Ventas, un spaniol în vârstă de 23 de ani, își ia un moment pentru a se uită la podul de la Irpin, distrus de forţele ucrainene în primăvara lui 2022 pentru a opri avansul trupelor ruseşti. Podul a devenit o atracție preferată a turiștilor occidentali, amatori de senzații tari și dornici să descopere războiul din Ucraina la un nivel mai profund, transmite AFP, potrivit Agerpres.
Alberto a ales un sejur turistic în regiunea Kiev, care, chiar dacă se află la câteva sute de kilometri de linia frontului, este atacată aproape zilnic de dronele şi rachetele ruseşti.
„Nu vă mint, îmi este puţin frică, într-o zonă de război nu poţi să ştii niciodată”, a mărturisit turistul, inginer de software.
Pentru a ajunge la destinația finală, turistul spaniol a trebuit să depăşească, în primul rând, vorbele descurajatoare ale apropiaților. Ulterior, a luat avionul până în Republica Moldova şi de acolo, a parcurs drumul cu trenul, timp de 18 ore.
După podul de la Irpin, următoarele atracții de pe lista lui Alberto sunt cimitirul de automobile carbonizat şi Borodianka, o localitate devastată la începutul invaziei ruseşti. Fiecare descoperire pe care o face în acest sejur este filmată, pentru că Alberto vrea să fie şi influencer. Imaginile vor fi postate pe canalul său de YouTube, pe care are deja postat un videoclip despre experiența lui la cea mai periculoasă frontieră din lume, cea dintre China, Rusia şi Coreea de Nord.
În Ucraina, mai multe firme oferă acest gen de sejururi de tip „dark tourism”, un segment de piaţă mic, dar în creştere, care permite turiştilor să viziteze locuri reprezentative pentru evenimente tragice.
Cât costă o astfel de experiență
Firma War Tours, care i-a organizat vizita lui Alberto, dezvăluie că începând din ianuarie şi până în prezent s-a ocupat de aproape 30 de clienţi, în principal europeni şi americani. Sumele pe care o persoană trebuie să le plătească pentru un astfel de circuit variază între 150 și 250 de euro.
O parte din profituri sunt donate armatei, susţine co-fondatorul companiei Dmytro Nykyforov, care subliniază faptul că iniţiativa „nu are legătură cu banii ci cu memoria războiului”.
Svitozar Moiseiv, managerul tur-operatorului Capital Tours Kiev, o altă firmă care oferă turiștilor astfel de sejururi, spune că profiturile sunt neglijabile, dar vizitele au valoare educaţională.
„Este ca un vaccin pentru a împiedica ca acest lucru să se întâmple din nou”, a spus Moiseiv.
Vizitele se concentrează în principal pe Kiev şi periferii, precum Irpin şi Bucea, locul unde, în primăvara lui 2022, forțele rusești au provocat ale civililor. Însă, există și companii care apropie și mai mult experiența turiștilor de cea a războiului. Astfel că, tururi se desfășoară mai aproape de front, în sudul Ucrainei. Un astfel de sejur poate ajunge chiar și la suma de 3.300 de euro.
Americanul Nick Tan, în vârstă de 34 de ani, este angajat în departamentul financiar al unei companii din tehnologie din New York. El a fost unul dintre cei care a vrut să meargă mai departe de Kiev. Aşa că în luna iulie a acestui an a mers până la Harkov, al doilea mare oraş din Ucraina, situat la aproximativ 20 de kilometri de linia frontului. Harkov este zilnic bombardat de forţele ruseşti.
„Am vrut să văd acest război cu ochii mei”, spune turistul american, care ar fi dorit să se apropie şi mai mult de linia frontului, dar a fost refuzat de ghid.
Anul acesta, veniturile Ucrainei din turism le vor depăși pe cele dinaintea războiului
Mariana Oleskiv, preşedinta Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltarea Turismului, recunoaşte că dezvoltarea turismului de război poate întâmpina probleme etice, dar este de părere că cererea va continua să crească. Propria sa agenţie turistică a început să organizeze cursuri speciale de pregătire pentru ghizi şi „circuite memoriale” în regiunea Kiev.
Dacă invazia rusească a dus la o prăbușire a industriei turistice din Ucraina, în acest an veniturile care provin din turism ar urma să le depășească pe cele din 2021, an anterior războiului, dar marcat de pandemia de Covid-19, arată estimările Marianei Oleskiv. Creşterea se datorează în principal turismului intern, susținut de bărbaţii ucraineni în vârstă de mobilizare, care nu sunt autorizaţi să iasă din ţară din cauza legii marţiale.
Anul trecut, Ucraina a înregistrat patru milioane de vizitatori străini, estimează Mariana Oleskiv, de două ori mai mulţi decât în 2022. Însă, această cifră include şi călătorii care au venit în Ucraina cu afaceri.
Ucraina se pregăteşte deja pentru perioada de după război, încheiând acorduri cu platforme dedicate turismului, precum Airbnb şi TripAdvisor.