Țara vecină trece printr-o criză a carburanților. Șoferii primesc benzină și motorină „cu porţia”, un litru sau doi, după ce mai multe staţii Peco încep să rămână fără combustibil.
Este vorba despre Ungaria.
Oamenii se tem că plafonarea preţului impusă de Guvern va expira la finalul acestui an şi încearcă să profite cât mai pot de preţurile reduse, scrie Știri de Cluj. La asta se adaugă şi lucrările de mentenanță la cea mai mare rafinărie a ţării.
Şoferii maghiari se grăbesc la benzinării pentru a-şi face stocul de carburant la preţul plafonat de Guvern în urmă cu un an.
Cererea a fost atât de mare încât cea mai mare companie petrolieră a ţării nu a mai putut face faţă şi a impus restricţii în staţiile de alimentare. În timp ce benzina şi motorina s-au scumpit în toată lumea, Guvernul de la Budapesta a decis în luna noiembrie a anului trecut plafonarea preţului, la 5.78 de lei litrul, potrivit ziare.com.
În Timişoara, de exemplu, în staţiile grupului petrolier maghiar, benzina se vinde cu 6,82 de lei şi motorina cu 8,05 lei, iar în Ungaria, la pompele aceleiaşi companii, combustibilul este, în fapt, mai ieftin decât în România. Atât benzina, cât şi motorina au preţ egal: 480 de forinţi, adică 5,78 lei. Dar, dincolo de preţ, problema este mai amplă.
Un sfert din benzinăriile din ţara vecină se confruntă cu o problemă de aprovizionare, pe fondul unei cereri crescute, generate, pe de o parte, de decizia guvernului de la Budapesta de a plafona preţul carburanţilor şi, pe de altă parte, de lucrările de mentenanţă care se fac la principala rafinările a grupului petrolier.
Livrările de petrol rusesc prin conducta Drujba au fost temporar suspendate luna aceasta, după ce o rachetă a lovit o centrală electrică care furniza electricitate pentru o staţie de pompare.
Guvernul de la Budapeste spune că plafonarea preţului la carburanţi ar putea fi prelungită după 1 ianuarie numai dacă livrările de petrol rusesc vor continua fără întrerupere, iar rafinăria grupului maghiar va funcţiona la capacitate maximă.