Comisia Europeană a elaborat planuri de stabilire a unei cote minime de impozitare la nivelul UE pentru combustibilii de aviație poluanți, întrucât încearcă să îndeplinească obiective mai ambițioase de combatere a schimbărilor climatice, arată un document văzut de Reuters.
Comisia Europeană elaborează o revizuire a impozitării energiei din UE, ca parte a unui pachet de măsuri pe care le va propune pe 14 iulie, pentru a atinge obiectivul de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră ale UE cu 55% până în 2030, de la nivelurile din 1990., scrie Reuters.
Un proiect de impozitare al Comisiei vizează aviația, care scapă de taxele UE pe combustibil.
Această scutire „nu este coerentă cu provocările și politicile climatice actuale”, se menționează în document, adăugând că normele fiscale ale UE promovează combustibilii fosili peste sursele de energie ecologică și au nevoie de rescriere pentru a susține obiectivele climatice ale blocului.
Propunerea ar impune un nivel minim de impozitare la nivelul UE pentru produsele energetice furnizate ca combustibil pentru aeronave pentru zborurile din UE.
Din 2023, rata minimă de impozitare pentru combustibilul pentru aviație ar începe de la zero și va crește treptat pe o perioadă de 10 ani, până la impunerea ratei complete. Proiectul de propunere nu a specificat care va fi rata finală.
Combustibilii durabili, inclusiv hidrogenul regenerabil și biocombustibilii avansați, nu ar fi supuși taxelor minime ale UE în perioada respectivă de 10 ani.
Comisia a refuzat să comenteze proiectul de propunere, care ar putea fi modificat înainte de publicare.
Introducerea propunerilor ar putea fi dificilă din punct de vedere politic. Modificările cotelor de impozitare din UE necesită aprobarea unanimă din partea celor 27 de țări ale UE, ceea ce înseamnă că un singur stat le-ar putea bloca.
Țările UE sunt responsabile de stabilirea impozitelor naționale, deși Bruxellesul poate stabili rate minime la nivel de bloc.
Taxele se vor baza pe conținutul de energie al combustibilului și pe performanța de mediu, ceea ce înseamnă că combustibilii poluanți ar deveni mai scumpi.
Scopul este de a încuraja companiile aeriene să înceapă trecerea la combustibili durabili, cum ar fi e-kerosenul, pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră. Utilizarea unor astfel de combustibili a fost împiedicată de costurile ridicate și reprezintă mai puțin de 1% din consumul de combustibil european pentru avioane.
De asemenea, Bruxelles este de așteptat ca luna viitoare să propună cerințe pentru companiile aeriene de a utiliza o cotă minimă de combustibili durabili, pentru a stimula cererea pentru aceștia.
Proiectul de propunere ar introduce, de asemenea, cote minime de impozitare pentru combustibilii poluanți utilizați pentru navigația pe apă, pescuit și transportul de mărfuri în UE.