Pilotul care a reuşit performanţa unică de a ameriza un avion pe Râul Hudson, ce trece prin New York, în 2009, a declarat în faţa Congresului American că înţelege de ce echipajele celor două avioane Boeing 737 MAX au avut dificultăţi în a-şi controla aparatele, relatează CNN.
Chesley „Sully” Sullenberger este pilotul care, în 2009, a aterizat cu un Airbus A320 pe Râul Hudson, după ce a întâmpinat probleme la motoare, salvând astfel toţi pasagerii de la bord.
El a experimentat, într-un simulator, scenariile prin care au trecut piloţii avioanelor companiilor „Lion Air” şi „Ethiopian Airlines” care s-au prăbuşit lunile trecute.
„Recent, am experimentat toate aceste avertismente într-un simulator 737 MAX în timpul recreării accidentelor. Chiar şi ştiind ce se va întâmpla, mi-am dat seama de ce echipajele au rămas fără timp până să rezolve problemele. Anterior acestor accidente, cred că este improbabil ca vreun pilot american să se fi confruntat cu acest scenariu în cadrul unui antrenament simulat”, a declarat Chesley „Sully” Sullenberger în faţa Comisiei de Transport.
Declaraţiile lui vin în contextul în care Boeing încearcă să obţină certificarea modelului Boeing 737 MAX din partea Administraţiei Federale a Aviaţiei. Aceasta certificare fiind obligatorie pentru ridicarea în aer a aparatelor Boeing 737 MAX – până atunci, ele rămân la sol.
Cu toate acestea, mai mulţi membri ai comisiei au încercat să pună la îndoialăpregătirea piloţilor avioanelor prăbușite. Chesley „Sully” Sullenberger, care în 2009 a reuşit aşa-numitul „Miracol de pe Râul Hudson”, a indicat, însă, că este necesară pregătire adiţională pentru toţi piloţii de 737 MAX (adică inclusiv pentru cei americani).
Foto: Pilotul Chesley „Sully” Sullenberger (sursă foto: hepta.ro)
Pe data de29 octombrie 2018,un avion al companiei Lion Air s-aprăbuşitîn Marea Java cu 189 de pasageri la bord, la scurt timp de la decolare. Iar pe10 martie 2019,un alt avion Boeing 737, al companiei Ethiopian Airlines, se prăbuşeşte în timp ce efectua o cursă de la Addis Ababa (Etiopia) către Nairobi (Kenya). La douăzile după acest al doilea accident, companiile aeriene şi-au oprit la sol aparatele model Boeing 737 MAX.
Accidentele, precum şi modul în care Boeing a răspuns au dus la scăderea veniturilor companiei cu un miliard de dolari, însă potenţialul impact pe termen mediu-lung ar putea fi mult mai mare. De altfel, compania nu şi-a publicat estimările de vânzări pentru anul acesta, şi nici estimările de profit. De asemenea, a anunţat că în primul trimestrul, a înregistrat cele mai slabe vânzări din ultimii ani.
În cadrul „Paris Air Show”, CEO-ul Boeing, Dennis Muilenburg, a precizat că „S-a comis o greşeală evidentă în modul de implementare a alertei (luminoase – n.r.)„ de pe modelele Boeing 737 MAX.