Luni, 28 martie, este termenul limită pentru companiile aeriene ruse să returneze peste 400 de avioane închiriate în valoare de aproape 10 miliarde de dolari. Locatorii străini își pierd rapid speranța că își vor recupera aeronava, potrivit Reuters.
Potrivit companiei de consultanță IBA, majoritatea avioanelor încă zboară pe rute interne rusești, deși în Bermude și Irlanda, unde sunt înmatriculate majoritatea acestor avioane, li s-au suspendat certificatele de navigabilitate, ceea ce înseamnă că ar trebui să li se interzică să zboare.
Aviația a fost o victimă de afaceri timpurie a invaziei Ucrainei de către Moscova, deoarece Occidentul și Rusia au impus interdicții în spațiul aerian. Acum, locatorii se confruntă cu deprecieri mari sau cu o luptă lungă de asigurări, pe măsură ce termenul limită se pregătește pentru rezilierea contractului de leasing de avioane sub sancțiunile Uniunii Europene.
„Mi-e teamă că vom asista la cel mai mare furt de aeronave din istoria aviației civile comerciale”, a declarat Vladimir Bilotkach, profesor asistent de management al transportului aerian la Institutul de Tehnologie din Singapore.
Conform regulilor internaționale, înregistrarea dublă este interzisă, dar Rusia a transferat deja mai mult de jumătate din aeronavele deținute de țări străine în propriul registru, după ce a adoptat o lege care o permite.
Guvernul rus a mai declarat că 78 de avioane ale transportatorilor ruși nu se vor întoarce în Rusia, deoarece au fost arestate în străinătate.
Principalul locator de avioane Avolon a reziliat toate contractele de închiriere ale companiilor aeriene ruse și a obținut patru dintre cele 14 aeronave deținute în închiriere cu companii aeriene ruse din afara țării.
Deși avioanele sunt asigurate, natura și amploarea fără precedent a potențialelor pierderi vor însemna probabil ani de neînțelegere între locatori și asigurători înainte de luarea oricăror decizii privind plățile, spun analiștii.
Valoarea totală a avioanelor este uriașă, iar impactul asupra firmelor individuale de leasing poate fi gestionabil, chiar dacă sunt necesare reduceri de valoare. Aeronavele închiriate companiilor aeriene ruse reprezintă mai puțin de 10% din portofoliile majorității firmelor de leasing.
„Nu va paraliza aceste afaceri”, a spus Brad Dailey, director la Alton Aviation Consultancy, care a lucrat anterior la gigantul de leasing din Irlanda AerCap Holdings.
Unele companii aeriene private și-au arătat disponibilitatea de a preda avioanele locatorilor, deși nu este clar dacă guvernul rus va aproba tranzacțiile.