Cazul camionului cu vietnamezi morți ajuns în Marea Britanie: Coordonatorul transportului, un român, printre condamnați. Detalii macabre din anchetă
Eamonn Harrison (23 de ani), un camionagiu din Irlanda de Nord, și Gheorghe Nica (43 de ani) au fost găsiți vinovați pentru omucidere în cazul asfixierii a 39 de vietnamezi care au fost transportați într-un camion frigorific sigilat peste Canalul Mânecii, în octombrie 2019. Christopher Kennedy (24 de ani), alt camionagiu nord-irlandez, și Valentin Calota (38 de ani), șofer de camionetă, au fost condamnați pentru conspirație de a introduce ilegal oameni în Marea Britanie. Ronan Hughes (41 de ani), un transportator irlandez, s-a declarat vinovat dinainte de începerea procesului. Coordonatorul operațiunii a fost Gheorghe Nica. Ancheta în acest caz a scos la iveală modul în care, ani în șir, în Marea Britanie au fost aduși vietnamezi ilegal, informează The Guardian.
Român condamnat în cazul morții a 39 de vietnamezi aduși ilegal în Marea Britanie
Procesul s-a concentrat pe patru transporturi ilegale de emigranți din octombrie 2019, ultimul soldat cu moartea a 39 de oameni. Victimele au fost 28 de bărbați, opt femei și trei copii. Când au început să moară în containerul în care temperatura ajunsese la 38,5 de grade, ei s-au apucat să înregistreze mesaje de adio pentru familii. Moartea a fost cauzată de asfixie și hipertermie.
Fiecare pasager plătea câte 10.000 și 13.000 de lire pentru a fi trecut din Franța în Regat.
Hughes a fost cel care a recrutat camionagii dintr-o zonă rurală a Irlandei de Nord. El se ocupa cu transporturi legale de alimente și băuturi din Europa și contrabanda cu alcool, țigări și oameni. În instanță, șoferii au spus că știau de contrabanda cu mărfuri, nu și de oamenii din containere. Judecătorii nu i-au crezut.
Maurice Robinson (26 de ani), camionagiul care a preluat camionul cu cei 39 de vietnamezi deja morți, la docurile Purfleet din Essex, s-a declarat și el vinovat de omor înainte de a începe procesul. Kennedy și Calota n-au fost implicați în acel trasport care s-a dovedit fatal migranților, dar au participat la transporturi anterioare pe aceeași rută.
Vietnamezii primeau instrucțiuni pe Facebook Messenger și Viber pentru a se aduna la un apartament din Paris. Erau duși cu taxiul până la Bierne, un sat de lângă Dunkirk, unde se ascundeau într-un hambar până venea Harrison să-i ridice.
La sosirea în Marea Britanie, un alt șofer al lui Hughes prelua containerul de la docuri și-l ducea într-un depozit din Collingwood Farm.
Hughes și Nica aranjau mereu ca oamenii să fie apoi preluați de mai multe autovehicule și duși într-un apartament din sudul Londrei, deținut aparent de un bărbat numit Fong – principalul contact vietnamez al bandei. Oamenii erau practic sechestrați acolo până când rudele lor făceau plata finală de 10.000 de lire. Fong nu a fost prins până acum.
Potrivit anchetatorilor, șoferii care preluau emigranții din Franța primeau câte 1.500 de lire pentru fiecare om.
În cazul transportului din 22 octombrie, Gheorghe Nica și Ronan Hughes au decis să dubleze numărul de migranți, pentru a-și mări profiturile.
Se pare că Hughes era conștient de pericol, pentru că i-a cerut lui Robinson să se oprească și să le dea aer migranților când iese din portul Essex. Robinson a făcut asta, dar a fost prea târziu.
Poliția susține că banda ar fi câștigat peste un milion de lire sterline dacă toate transporturile din octombrie ar fi avut succes.
Ancheta în urma căreia a fost condamnat românul Gheorghe Nica, cea mai mare derulată vreodată de Poliția Essex
Peste 1.300 de oameni au fost implicați în această anchetă a Poliției din Essex.
Agenții au analizat 1.586 declarații de martori.
Urmare a acestei tragedii, toate camioanele frigorifice vor fi dotate cu o valvă de aer ce poate fi deschisă din interior. Șoferii cărora li se vor găsi oameni în camioane vor fi arestați pe loc.