Când mărcile străine una după alta au început să-și oprească activitățile în Rusia, toată lumea a reacționat diferit la acest lucru. Cineva a început să cumpere în număr mare mobila de la IKEA, cineva a tăiat șosete de la Uniqlo în semn de solidaritate cu mărcile autohtone și cineva a început să calculeze cât vor pierde companiile străine după părăsirea pieței ruse.
Potrivit presei din Rusia, comercianții străini au pierdut aproximativ 800 de milioane de dolari (47,5 miliarde de ruble). În cazul în care firmele mari nu vor reuși să vândă bunurile rămase și să rezolve cu succes problema rezilierii contractelor existente pe termen lung pentru închirierea spațiului comercial, suma va fi de multe ori mai mare.
Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear etc.) ar putea avea cele mai mari pierderi dacă vor părăsi în sfârșit Rusia – aproximativ 18 miliarde de ruble. Următorul pe listă este H&M cu o pierdere de 12 miliarde, apoi IKEA – 11,5 miliarde, Uniqlo – 9-10 miliarde de ruble și aproximativ aceeași sumă pentru Decathlon.
Veniturile de pe piața rusă ale altor companii pentru 2020 s-au ridicat la peste 115,6 miliarde de ruble. Astfel, veniturile Philip Morris International în urmă cu doi ani au fost de 21 de miliarde, Volkswagen Group – 20 de miliarde și Apple – 15 miliarde de ruble.
Și în ciuda faptului că unele companii sunt încă în procesul de tranziție, fără a lua o decizie finală de a părăsi piața rusă, imaginea devine deja clară. În acest context, sute de mii de angajați vor rămâne fără locuri de muncă.
De aproximativ cinci luni, angajații marilor companii străine care nu își pierd speranța de a relua munca pe piața rusă primesc plăți fie în cuantumul salariului minim (1.096 de lei, pe lună la Moscova), fie 2/3 din salariu, în functie de vechimea. Cu toate acestea, nimeni nu e sigur că acest lucru va continua mult timp.