Franța va contribui cu până la 4 miliarde de euro (4,7 miliarde de dolari) la recapitalizarea Air France-KLM și va depăși dublul acțiunilor sale de 14,3% din grup, conform planurilor anunțate marți cu aprobarea Comisiei Europene.
Guvernul francez va converti un împrumut de 3 miliarde de euro acordat grupului anul trecut într-un instrument hibrid și se va angaja cu încă 1 miliard de euro pentru o emisiune de acțiuni, majorându-și pachetul de acțiuni în Air France-KLM la aproape 30%, scrie Reuters.
„Acest lucru va face ca statul să fie cel mai mare acționar al Air France”, a declarat ministrul francez de finanțe Bruno Le Maire la radio France Inter, numind această mișcare un „semn al angajamentului” față de compania aeriană și locurile de muncă din Franța.
În cadrul acordului cu Bruxelles, Air France va renunța la 18 sloturi de decolare și aterizare la Paris-Orly, în valoare de 4% din portofoliul actual de pe aeroport.
Totuși, realocarea acestora către concurenți va fi limitată la aeronavele cu sediul la aeroport cu echipaje angajate în contracte locale în condițiile negociate de Franța.
„A fost unul dintre punctele de blocaj ale discuțiilor”, a spus Le Maire. „Nu dorim niciun dumping social”.
Statul olandez nu intenționează să participe la majorarea de capital, a mai spus Air France-KLM și, prin urmare, este probabil ca participația sa de 14% să fie diluată de emisiunea de acțiuni.
Ajutorul de stat are rolul de a recapitalia compania și este împărțit astfel:
– conversia în capital a unui împrumut de 3 miliarde de euro
– o nouă injecție de capital din partea guvernului francez, de maximum un miliard de euro
În 2019, grupul Air France-KLM a raportat un profit operațional de circa 750 de milioane de euro. În 2020 însă, din cauza restricțiilor provocate de pandemie, grupul a suferit pierderi majore, ca majoritatea companiilor aeriene.