Adevărul despre data apariției COVID-19: Imaginile din satelit indică faptul că noul coronavirus a apărut în China mult mai devreme decât s-a crezut

Publicat: 08 06. 2020, 20:28

Creșterea dramatică a traficului auto în jurul spitalelor importante din Wuhan, în toamna anului trecut, sugerează că noul coronavirus ar fi putut să apară și să se răspândească prin China centrală cu mult înainte ca focarul să fie raportat pentru prima dată în lume, potrivit unui nou studiu realizat de Harvard Medical School.

Folosind tehnici similare celor utilizate de agențiile de informații, echipa de cercetare din spatele studiului a analizat imagini din satelit și „a observat o creștere dramatică a traficului în jurul a cinci spitale majore din Wuhan începând cu sfârșitul verii și până la începutul toamnei 2019”, potrivit Dr. John Brownstein, profesorul medical Harvard care a condus cercetarea.

Brownstein a declarat că creșterea traficului „a coincis și cu„ întrebări crescute pe o căutare pe internet din China pentru „anumite simptome care vor fi ulterior determinate ca fiind strâns asociate cu noul coronavirus”.

Deși Brownstein a recunoscut că dovezile sunt circumstanțiale, el a spus că studiul constituie un punct important în analizarea de date noi privind misterul originilor COVID-19. „Ceva se întâmpla în octombrie”, a spus Brownstein. „În mod clar, a existat un anumit nivel de întrerupere socială cu mult înainte de ceea ce a fost identificat ca începutul pandemiei generată de noul coronavirus.”

Ce indică fotografiile din satelit despre apariția pandemiei de COVID-19 în China

Fotografiile făcute din spațiu sugerează o criză. Începând cu aproape 350 de imagini capturate de sateliți privați care înconjoară globul, studiul lui Brownstein a examinat prima dată traficul și parcarea în afara spitalelor importante din Wuhan în ultimii doi ani. Printre ele s-au numărat fotografii făcute din spațiu aproximativ în fiecare săptămână sau în fiecare săptămână până în toamna anului 2019. Din cele aproximativ 350 de cadre, cercetătorii au găsit 108 imagini utilizabile, care arată locații fără obstrucții de la smog, clădiri înalte, nori sau alte caracteristici care ar putea complica analiza.

Pe 10 octombrie 2018, în parcarea din spitalul Tianyou din Wuhan, unul dintre cele mai mari orașe, erau 171 de mașini. Un an mai târziu, sateliții au înregistrat 285 de mașini – o creștere de 67%, conform datelor analizate de cercetători și împărtășite cu ABC News.

Alte spitale au înregistrat o creștere de 90% la compararea traficului între toamna anului 2018 și 2019, potrivit studiului. La Universitatea Medicală Wuhan Tongji, s-a constatat că vârful traficului auto a avut loc la mijlocul lunii septembrie 2019.

Semnificația studiului referitor la momentul apariției pandemiei de COVID-19

De la izbucnirea în China, coronavirusul a măturat tot globul infectând aproape 7 milioane de persoane și ucigând peste 400.000 în întreaga lume, potrivit unui bilanț al Universității Johns Hopkins. Se crede că virusul a sărit de la specii de animale, unde a avut un efect mic, la oameni, unde a devenit cel mai puternic criminal natural de la pandemia de gripă spaniolă cu un secol în urmă.

Deși oficialii chinezi nu ar fi înștiințat în mod oficial Organizația Mondială a Sănătății până la 31 decembrie că un nou agent patogen respirator se răspândește din Wuhan, informațiile americane au surprins o problemă încă de la sfârșitul lunii noiembrie și au notificat Pentagonul.

Brownstein și echipa sa, care a inclus cercetători de la Boston University și Boston Children’s Hospital, au petrecut mai mult de o lună încercând să indice semnele pentru momentul în care populația din provincia Hubei din China a început să fie lovită de noul coronavirus.

Logica proiectului de cercetare al lui Brownstein a fost simplă: bolile respiratorii duc la tipuri de comportament foarte specifice în comunitățile unde se răspândesc. Deci, imaginile care arată acele modele de comportament ar putea ajuta la explicarea a ceea ce se întâmplă chiar dacă oamenii bolnavi nu și-au dat seama de problema mai largă la acea vreme.

„Ceea ce încercăm să facem este să analizăm activitatea, cât de ocupat este un spital”, a spus Brownstein. „Și modul în care facem acest lucru este prin numărarea mașinilor care se află la acel spital. Parcările vor fi pline pe măsură ce un spital va fi ocupat. Așadar, mai multe mașini într-un spital înseamnă probabil că se întâmplă ceva în comunitate, o infecție crește și oamenii trebuie să vadă un medic”.

Imaginea datelor nu este în sine concludentă, a recunoscut Brownstein, dar a spus că numerele sunt relevante.

„Este vorba despre un corp în creștere de informații care să indice ceva ce avea loc în acea vreme la Wuhan”, a spus Brownstein. „Multe studii sunt încă necesare pentru a descoperi pe deplin ceea ce a avut loc și pentru ca oamenii să învețe cu adevărat despre modul în care aceste focare de boală se desfășoară și apar în populații. Deci acesta este doar un alt punct de pornire.

În ceea ce privește originea COVID-19, datele sunt de asemenea incerte. În continuare sunt voci care susțin că noul coronavirus a fost creat în laborator, așa cum este cazul fostului director al MI6, Sir Richard Dearlove. Pe de altă parte cei mai mulți cercetători neagă această ipoteză și susțin că virusul a fost transmis de la animale la oameni.