Pe 31 iulie se sărbătorește Ziua limbii române, însă, în zi de sărbătoare, motivele de bucurie nu sunt numeroase, căci ultimele generații și-au arătat din ce în ce mai puțin interesul față de limba maternă, de cărți și învățătură, fiind atrași de telefoane și aplicații mobile unde comunică cu un limbaj colocvial, departe de normele gramaticale.
Toate aceste deficiențe pot fi puse și pe seama acțiunilor care au avut loc în ultimii ani și care au afectat fără doar și poate bunul mers al lucrurilor. Tot mai multe biblioteci s-au închis, cărțile au fost înlocuite cu dispozitive digitale, iar pentru a investi în cultură și educație este nevoie să scoți din buzunar sume mari de bani.
Materie obligatorie la examenul de Evaluare Națională, dar și la Bacalureat, limba română este privită parcă cu tot mai mult dispreț de tinerii care sunt indiferenți dacă o stăpânesc sau nu, cu toate că este limba lor maternă.
800 de biblioteci au fost închise în ultimii 10 ani, scrie newsweek.ro.
Cum majoritatea prețurilor au devenit mai puțin accesibile față de ultimii ani, mulți tineri au renunțat în a mai investi în cărți, pe care să le achiziționeze din librării, așa că, poate pentru ei, bibliotecile ar fi însemnat colacul de salvare. Cum foarte multe dintre acestea s-au închis, interesul pentru lectură și pentru limba română a scăzut considerabil.
Aceeași sursă citată anterior scrie că la revoluție România avea 2.620 de biblioteci comunale, cifră care s-a menținut până în 2000 când s-a ajuns la 2.618.
În 2010 mai existau un număr de 2.534 de biblioteci comunale, iar ulterior a început declinul. S-au închis 781 de biblioteci la sate, ceea ce înseamnă, în medie, 80 pe an.
În Oltenia, spre exemplu, au dispărut 100, în Ardeal aproximativ 300 și alte 80 în zona Moldovei.
Conform mai multor studii, s-a constatat că 68,5% dintre români nu au citit nici măcar o carte în viață. Doar 20% citesc lunar, în timp ce un mic procent, de 8%, citește în fiecare zi. 38,7% dintre persoanele de 15 ani nu înţeleg ceea ce citesc, ceea ce se poate traduce drept „analfabetism funcțional”.
Nici la nivel UE România nu excelează: se află pe penultima poziţie dintre cele 27 de state membre la indicatorul „citire”.