Peste tot prin în librării sau în supermarketuri sunt caiete de vacanță. Practice și distractive, dar sunt oare cu adevărat eficiente?
Două studii realizate în urmă cu câțiva ani arată felul în care utilizarea caietelor de vacanță ajută copiii în timpul vacanțelor. Studiul Rosenwald Tomasini arată că elevii din școala primară folosesc cel mai mult caietele de vacanță: șase din zece elevi cumpără unul în școala primară. Apoi, acest lucru scade în școala generală, dar, mai presus de toate, cifrele arată că, în general, elevii buni sunt cei care le folosesc.
În ceea ce privește eficiența lor, celălalt studiu realizat de Institutul de Cercetări Educaționale arată că, dacă comparăm performanțele școlare din iunie și septembrie, copiii care își termină caietul de vacanță se descurcă într-adevăr mai bine decât cei care nu au făcut nimic, dar pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie să fi terminat caietul de vacanță… ceea ce se întâmplă doar în patru cazuri din zece.
Experții avertizează însă că dacă aceste caiete sunt o sursă de stres sau de conflict, este mai bine să le lăsăm deoparte.
Mai ales că, în timpul vacanțelor, copiii pot învăța în alte moduri decât prin intermediul materialelor școlare: anumite noțiuni de istorie, limbi străine și știință pot fi înțelese din filme, romane sau în timpul călătoriilor sau excursiilor în familie. Acest lucru este deosebit de eficient în cazul adolescenților.
Potrivit unui studiu britanic realizat de Universitatea din Warwick, momentele de calitate petrecute cu părinții în locuri culturale sau de agrement sunt mai eficiente decât meditațiile pentru a-i motiva pe școlari să învețe.
De asemenea, cel mai bine este ca în cazul în care-și doresc să o facă, cei mici să completeze caietul de vacanță în a doua jumătate a vacanței, pentru a le da timp să se deconecteze.
Potrivit cronobiologului Claire Leconte, momentul ideal este dimineața, după micul dejun, înainte de a ieși la joacă și pentru o perioadă de doar o jumătate de oră. Acest timp este mai mult decât suficient. Ea recomandă de asemenea, utilizarea lor în formatul de tipar și nu în format digital, pentru a-i încuraja pe copii să se deconecteze și, mai ales, să scrie.