UPDATE// Nicio stație de metrou, tunel sau depou Metrorex nu are autorizație ISU/ Poziția companiei

Publicat: 02 08. 2016, 11:15

UPDATE: Urmare a articolului "Metrorex pune zilnic in pericol viata a sute de mii de calatori! Nicio statie, tunel sau depou nu are autorizatie ISU" https://www.b1tv.ro/stiri/eveniment/metrorex-pune-zilnic-in-pericol-viata-a-sute-de mii-de-calatori-nicio-statie-tunel-sau-depou-nu-are-autorizatie-isu-157580.html, compnia a cerut un drept la replică, pe care îl redăm integral la finalul știrii.

Nicio stație, tunel sau depou de la Metrou nu are autorizație a ISU în ceea ce privește protecția la incendiu, potrivit profit.ro. Situația este cu atât mai gravă cu cât aproximativ 600.000 de călători circulă zilnic cu metroul.

Detaliul cel mai important este acela că nu există uși de evacuare sau uși închise, cum este cea de la stația Republica, ceea ce înseamnă că, în cazul unui incendiu, pasagerii nu ar avea pe unde să iasă.

De altfel, Inspectoratul pentru Situații de Urgență a aplicat amenzi totale de 2.550 de lei doar în luna mai a anului în curs, în condițiile în care au fost găsite mai multe nereguli în cadrul unui control care a vizat toate stațiile și spațiile tehnice din metrou.

Urmare a articolului "Metrorex pune zilnic in pericol viata a sute de mii de calatori! Nicio statie, tunel sau depou nu are autorizatie ISU" https://www.b1tv.ro/stiri/eveniment/metrorex-pune-zilnic-in-pericol-viata-a-sute-de mii-de-calatori-nicio-statie-tunel-sau-depou-nu-are-autorizatie-isu-157580.html, vă solicităm URMĂTORUL DREPT LA REPLICĂ:

1. S.C. Metrorex S.A._ _are în vedere_ _respectarea legislaţiei în vigoare privind funcţionarea şi siguranţa metroului. Facem precizarea că majoritatea staţiilor de metrou au fost construite şi puse în funcţiune etapizat înainte de anul 1990, perioadă în care nu era necesar aviz ISU, acestea fiind executate conform _Normelor de proiectare_ avizate la nivelul republican de la acea dată. Respectând cerinţele aplicabile înainte de anii 1990, Metrorex deţine la momentul actual un număr de 31 de autorizaţii şi 4 avize PSI pentru tot atâtea staţii de metrou. Din cele 10 staţii de metrou construite după 1998, sunt autorizate PSI 4 staţii, iar pentru celelelte 6, la acest moment Metrorex lucrează la elaborarea documentaţiei de achiziţie a serviciilor privind expertizarea şi proiectarea lucrărilor ce vor fi identificate a se realiza ulterior. De asemenea, Metrorex are în vedere pregătirea documentaţiei privind expertizarea tuturor staţiilor de metrou, etapizat, pe loturi, în funcţie de sursele de finanţare alocate de la bugetul de stat.

2. De la începutul anului şi până în prezent Metrorex a implementat o serie de măsuri pentru asigurarea siguranţei călătorilor. Vă prezentăm câteva dintre aceste măsuri:

– au fost verificate, remediate şi asigurate toate tablourile electrice şi marcate prin indicatoare;

– a fost verificată şi asigurată funcţionarea iluminatului normal şi de siguranţă, cât şi asigurarea iluminatului permanent pentru căile de evacuare;

– iluminatul de siguranţă pentru marcarea căilor de evacuare funcţionează în regim permanent, nefiind condiţionat de funcţionarea iluminatului normal;

– pentru evacuarea rapidă şi în siguranţă a călătorilor, în caz de o eventuală situaţie de urgenţă, uşile de acces (evacuare) ale staţiilor au fost şi sunt în stare de funcţionare şi sunt asigurate (prin sistemele de zăvorâre proprii) pe poziţia deschis, pe timpul programului cu publicul, în vederea menţinerii libere şi în stare de utilizare, a căilor de acces şi evacuare a fluxurilor de călători din metrou;

– s-au verificat şi reechipat hidranţii interiori de incendiu existenţi în fiecare staţie de metrou;

– s-au verificat şi avizat toate planurile de intervenţie pentru toate staţiile şi depourile metroului.

Modul de acţionare al personalului Metrorex în caz de situaţii de urgenţă este reglementat la nivelul societăţii.

Există _Norme de prevenire şi stingere a incendiilor_, de dotare cu mijloace tehnice PSI şi salvare a persoanelor, norme aprobate de MAI-IGSU cu aviz nr. 2/2005.

Există, de asemenea, _Reglementări specifice_ referitoare la modul de acţiune a personalului Metrorex în cazul depistării, în staţiile sau trenurile de metrou, a unor obiecte/colete abandonate, care ar putea fi „_dizpozitiv exploziv improvizat_". Aceste reglementări specifice se aplică şi în cazul sesizării unor persoane suspecte care ar putea fi _„bombe umane__"_ .

În situaţii de avarii tehnice deosebite, inclusiv început de incendiu sau avarii tehnice cu degajare de fum, gaze toxice şi temperaturi ridicate, situaţii în care trenul nu îşi mai poate continua mersul şi nici nu se poate înapoia în staţia din care a plecat, personalul de conducere a trenului de metrou, cu ajutorul Dispeceratului Central care este coordonatorul acţiunii şi prin intermediul echipelor de Salvatori Metrou, asigură debarcarea şi evacuarea prin tunel până la cea mai apropiată staţie, în siguranţă a călătorilor. În acest sens, conductorii de metrou sunt instruiţi şi verificaţi de către personal autorizat AFER, iar Salvatorii Metroului sunt instruiţi, evaluaţi de către INSMEX Petroşani.

Există protocoale cu instituţiile specializate, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, Brigada Antitero, Jandarmeria Română , Poliţia şi Pompierii Militari, autorizate pentru a interveni în caz de situaţii de urgenţă.

3. Din sistemele de protecţie civilă Metrorex fac parte instalaţiile de ventilaţie generală şi tehnologică, ce sunt în funcţiune şi pentru care Metrorex asigură revizii şi reparaţii, mai mult, unele se regăsesc în proiectele de modernizare a metroului (exemplu: _Modernizarea instalaţiilor de ventilaţie pe tronsonul Petrache Poenaru- Timpuri Noi, lucrare ce se va finaliza în august 2016_), altele se regăsesc în proiectele de viitor _(„Îmbunătăţirea serviciilor de transport public cu călători cu metroul pe Magistrala 2. Berceni – Pipera")._

De asemenea, din sistemele de protecţie civilă fac parte şi puţurile de mare adâncime care alimentează cu apă toate instalaţiile din metrou, instalaţii la care Metrorex asigură permanent lucrări de întreţinere şi reparaţii, dar şi denisipări şi analize de laborator.

Cu stimă,

DIRECTOR GENERAL,

ing. Marin ALDEA