În urma publicării articolului „Arcul de Triumf, plătit ilegal pentru parada de 1 decembrie. 1,7 milioane lei, suma achitată discreționar de Primăria Capitalei”, edilul general al Bucureștiului a cerut un drept la replica, pe care îl vom reda integral în josul articolului.
Finalizarea lucrărilor la Arcul de Triumf înainte de Ziua Națională a fost plătită fără ca regulamentele să fie respectate, potrivit România Liberă. Deși a fost avertizat în acest sens de Serviciul Legislație, primarul general, Gabriela Firea, ar fi ignorat acest lucru.
La jumătatea lunii noiembrie, Firea a cerut Consiliului General al Municipiului București (CGMB) să emită o hotărâre prin care să se suplimenteze cu 1,7 milioane lei lucrările la obiectivul de investiții „Consolidare, restaurare și conservare Arcul de Triumf”.
Potrivit expunerii de motive, edilul a făcut solicitarea în baza unui referat de specialitate emis de către Unitatea de Implementare a Proiectelor din cadrul Direcției Cultură, Învățământ, Sport, Turism, prin care se fundamentau „urgența, necesitatea, oportunitatea și legalitatea suplimentării sumelor la obiectivul (…) Arcul de Triumf”.
Referatul cu pricina a fost semnat de Irina Bologa, în calitate de manager de proiect. Aceasta a fost atenționată însă pe 10 noiembrie de Direcția Juridic din cadrul Primăriei, prin Serviciul Legislație, că suplimentarea contractului de lucrări nu se poate face printr-o hotărâre de Consiliu General.
„Evident că nu s-a ținut cont de documentul Direcției Juridic. Dar doamna Gabriela Firea nu a ținut cont de legalitate. În proiectul de hotărâre se spune că suma este pentru acoperirea unor lucrări necontractate, dar necesare. Cu alte cuvinte, constructorul a făcut niște lucrări pe care nu le-a cerut nimeni (prin contract, așteptate pentru a fi recepționate) și, mai ales, fără acordul proiectantului, iar acum vrea banii pe ceea ce a făcut cu de la sine putere și decizie. Pe ce a lucrat în trecut și necontractat. A vrut să legalizeze lucrările post factum. La Arcul de Triumf s-au făcut lucrări și fără avizul arhitectului”, a declarat consilierul general Ciprian Ciucu.
DREPT LA REPLICĂ!
Referitor la afirmațiile cuprinse în articolul „Arcul de Triumf, plătit ilegal pentru parada de 1 decembrie. 1,7 milioane lei, suma achitată discreționar de Primăria Capitalei”, facem următoarele precizări:
1. Primăria Municipiului București, prin Unitatea de Implementare a Proiectului „Arcul de triumf”, nu a efectuat nicio plată pentru lucrările executate și finalizate la data de 24.11.2016. Începând din 27.07.2016 și până în prezent, Asocierea Romconstruct Holding Grup S.A. și UTI Grup S.A. nu a înregistrat la UIP și nici la Direcția Economică nicio factură pentru lucrările executate.
2. În data de 25.04.2016, a fost semnat de către fosta administrație a Capitalei contractual suplimentar de lucrări cu nr. 154, „în vederea finalizării proiectului Arcul de Triumf”, în valoare de 1.981.077,70 lei fără TVA, fără a se suplimenta și alocația bugetară aferentă acestui proiect, al cărei cuantum de 9.138.448,08 lei fusese aprobat de Consiliul General, în cadrul Bugetului pe 2016, la începutul anului.
În aceste condiții, suplimentarea solicitată prin Referatul Unității de Implementare a Proiectului și aprobată prin HCGMB nr. 351/15.11.2016 vine să reîntregească fondurile obligatorii a fi alocate de Municipalitate pentru executarea Contractului nr. 619/2013 atribuit prin licitație și încheiat la data de 24.11.2016, contract verificat de organele de control ale Ministerului și de Curtea de Conturi. În plus, din valoarea de 1,7 mil. lei au fost solicitate fonduri de 300 mii lei pentru acoperirea cotei legale de 0,7% pentru Inspectoratul de Stat în Construcții precum și fonduri în valoare de 65 mii lei pentru efectuarea expertizei tehnice solicitate de ISC pentru aceasta investiție ca urmare a disputelor dintre Proiectantul General și Antreprenor!
3. Legea care stă la baza administrării, angajării şi utilizării fondurilor publice locale, precum şi care stabilește responsabilităţile autorităţilor administraţiei publice locale în acest sens este Legea nr. 273/2006, actualizată, privind finanțele publice locale.
Fondurile publice aferente acestei investiții, pentru anul 2016, au fost aprobate prin HCGMB nr. 32/29.02.2016, iar competența Serviciului Legislație în aprobarea bugetului local este strict legată de respectarea încadrării solicitărilor Direcției Buget în prevederile legale invocate ca temei pentru această aprobare. Toate documentele care au stat la baza aprobării au primit viza Direcției Juridice și, implicit, a Serviciului Legislație, au fost vizate pentru legalitate de către Secretarul General al Municipiului București și, ulterior aprobării în Consiliu, au fost validate de către Prefectul Capitalei.
Avizul negativ al Direcției Juridice la care se face referire în articol se referă strict la aprobarea de către Consiliul General a actului aditional la contract, considerate inoportună, și nu la alocarea bugetară propriu-zisă, punct de vedere care a fost însușit, întrucât prin HCGMB 351/15/11/2016 se aprobă doar suplimentarea de fonduri, nu și actul additional.
4. La Arcul de Triumf s-au executat doar lucrări avizate de către experți atestați, conform avizelor tuturor instituțiilor abilitate, iar toate procesele-verbale de constatare a lucrărilor poartă inclusive semnătura proiectantului.
Conflictul dintre Proiectantul general și Antreprenor a avut la bază faptul că ordinul de execuție a fost dat de către Proiectant în baza unei estimări a volumului de lucrări, calculat prin extrapolarea pentru întreg monumentul a măsurătorilor efectuate la elementele de la nivelul solului, iar ulterior nu a avut capacitatea tehnică de a măsura lucrările declarate executate de către restaurator.