UPDATE // Agenția care a rebranduit Loteria Română pentru sute de mii de lei, acuzată că a folosit un logo ce costă nici 3 euro / Agenția respinge acuzațiile: „Sigla a fost un element punctual, parte din manualul de identitate, iar ea a fost creată de la zero”

Publicat: 03 10. 2023, 19:06
Actualizat: 04 10. 2023, 15:32
Sursa foto: Rusubortun.ro

UPDATE // Într-un răspuns oferit pentru B1TV.RO, Agenția Rusu+Borțun respinge acuzațiile apărute recent în spațiul public potrivit cărora logo-ul creat în cadrul procesului de rebranding pentru Loteria Română este inspirat dintr-o imagine care se regăsește într-o bază de date publică. Agenția a explicat că livrabilul final care a făcut obiectul solicitării Loteriei Române și pe care agenția Rusu+Borțun l-a dezvoltat a fost un manual de brand (manual de identitate), un document complex de 78 de pagini care a însumat circa 60 de zile de muncă a unei echipe extinse.

Redăm mai jos integral explicațiile oferite de Agenția Rusu+Borțun:

Ca urmare a informațiilor false cu caracter tendențios, care au apărut recent în spațiul public, si care insinuează că logo-ul (sigla) creat de agenția Rusu+Borțun în cadrul procesului de rebranding (refacere a identității mărcii) pentru Loteria Română este inspirată dintr-o imagine care se regăsește într-o bază de date publică, precizăm următoarele:

– Agenția Rusu+Borțun a participat la procesul de achiziție organizat de Loteria Română ce a avut ca obiect “Servicii actualizare manual de identitate CLRR SA”, un proces public și transparent.

– Conform caietului de sarcini, livrabilul final care a făcut obiectul solicitării Loteriei Române și pe care agenția Rusu+Borțun l-a dezvoltat a fost un manual de brand (manual de identitate), un document complex de 78 de pagini care a însumat circa 60 de zile de muncă a unei echipe extinse, document care cuprinde următoarele capitole solicitate de client (fiecare având o descriere amănunțită):

+ Analiză de piață și strategia

+ Marca

+ Identitatea vizuală

+ Imagistică

+ Comunicare

+ Electronice

+ Signaletica

– Sigla (logo-ul) a fost un element punctual, parte din manualul de identitate, iar ea a fost creată de la zero, pe baza strategiei, de un designer cu experiență si premii (Alex Macsoda) care a trecut prin mai multe etape ale procesului de desenare, în  încercarea de a îmbina mai multe însemne de referință și solicitate explicit de către Loteria Română – trifoiul, bilele folosite în extrageri și tricolorul. Pentru exemplificare, regăsiți în anexa la punctul de vedere formele prin care a trecut sigla până la varianta sa finală care va fi folosită doar în contexte corporate, în retail menținându-se trifoiul sub o cromatică variată.

– Așadar, vorbim despre un proces de design original demonstrat și prin faptul că nicio imagine din bazele de date publice la care s-a făcut referire nu a fost vizualizată sau descarcată de pe vreun computer aparținând membrilor echipei noastre sau a partenerului.

– Este de precizat că agenția Rusu+Borțun a avut de-a lungul istoriei sale de peste 15 ani pe piața locală clienți variați, locali și internaționali, atât din punct de vedere al structurii acționariatului, cât și al industriilor pe care le reprezintă, cumulând premii și distincții în cadrul festivalurilor naționale și internaționale dedicate industriei de advertising și branding.

– Menționăm, de asemenea, și că veniturile provenite din contractele cu instituții publice reprezintă în prezent sub 10% din cifra de afaceri a companiei Rusu+Borțun (Rusu & Bortun Consultanta SRL) din 2023, iar contractul cu Loteria Romînă este și unicul contract derulat cu o instituție publică din ultimii 5 ani.

În încheiere, suntem deschiși la un dialog bazat pe argumente și la orice formă de expertiză de specialitate sau auditare care să ateste originalitatea demersului creativ prin care, unul dintre elementele vizuale dezvoltate a fost asociat, în mod absolut întâmplător și nefericit, cu un element vizual generic de pe o bază de date publică”.

Anexa (extrase manual identitate)

Știrea inițială

Agenția Rusu+Borțun este acuzată de Adrian Sandu și Raluca Feher, specialiști în advertising, că a primit sute de mii de lei pentru rebrandingul Loteriei Române și a folosit un logo ce poate fi cumpărat de pe Shutterstock cu 2,9 euro.

În comunicatul în care se laudă cu campania realizată pentru Loteria Română, agenția Rusu+Borțun spune că rebrandingul a fost unul „spectaculos”, iar „brandul punctează intrarea într-o nouă etapă de modernizare și digitalizare, cu o nouă identitate vizuală croită pentru a scoate în evidență valorile de brand și evoluția mărcii”.

Agenția Rusu+Borțun e acuzată că a folosit un logo ce costă nici 3 euro

Raluca Feher a comentat situația într-o notă ironică și spune că acest rebranding, deși pare să aibă la bază un logo de 2,9 euro, a costat 250.000 de lei + TVA.

„Rebranding istoric- după cum arată Adrian Sandu in primul comentariu. Nu are a face că e extrem de aproape, cam la 0,000001 distanță, de un shutter simpatic.

Anumite agenții pur și simplu au ghinion să li se întâmple asta, altfel nu se explică. Sau sunt blestemate de invidioși d-ăștia ca noi care nu avem portofoliu în domeniul jocurilor de noroc dar nici istoric de lucru cu instituții mari de stat, ca Electrica. Ce să mai spunem de cifra de afaceri.

(…). De invidie, desigur, d-aia scriu. Pentru că eu nu sunt chemată în pitchuri din cauza vibrațiilor greșite (așa mi s-a spus de curând), în ciuda expertizei incontestabile (a scris persoana care mi-a reproșat vibrațiile).

În acest timp, ăștia cu vibrații bune fac shutterstockuri pe jde mii de euro și dau comunicate de presă istorice. Mâine se va uita că s-au făcut de rahat. Dar ei nu vor uita că am pus postul ăsta. Și mă vor arde la fiecare client a cărui ureche o pot ajunge cu sfatul următor: Feher e nebună, nu lucrați cu Feher.

Ș-atunci se pune întrebarea: cu cine lucrați? Cu prostu, hoțu sau nebunu?

PS2 250.000 lei+tva a costat inovatia. Bravo la vibratiile agentiei. Traiasca!!!”, a scris Raluca Feher, marți, într-o postare pe Facebook.

Adrian Sandu, care a oferit și un link către logo-ul de pe Shutterstock, a spus ironic că Rusu+Borțun este „cea mai norocoasă agenție din lume”.

„Bine că au scos Watermarkul”, a adăugat Sandu.