Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere(CNAIR) a primit o finanțare de 20 milioane euro pentru reabilitarea sau chiar refacerea a cinci poduri aflate în proximitatea unor baze militare din România.
Măsura a fost luată după ce, la Bruxelles, s-a decis refacerea căilor de transport pe care ar putea fi mutate rapid coloane de tehnică militară care, din cauza supratonajului, necesită poduri bine consolidate.
Executivul european a pus în aplicare un plan de acțiune – vizând toate căile de transport din blocul comunitar: aeriene, rutiere, feroviare, maritime – care stabilește prioritățile de investiții pentru acele puncte care nu sunt adaptate utilizării duale, civile și militare; de asemenea, vor fi create hub-uri pentru aprovizionare.
România nu poate sta liniștită la capitolul mobilității militare, aspect care a fost avertizaat anterior de specialiștii militari aliați.
Generalul-locotenent (r.) american Ben Hodges, fost comandant al Forţelor Terestre ale SUA în Europa (USAREUR), a subliniat deschis această problemă a României:
„Pentru ca descurajarea să fie posibilă, trebuie să ai capacitatea de a învinge orice adversar.
Rusia trebuie să știe că avem capacitatea de a ne mișca.(…)
România trebuie să fie capabilă să transporte echipamente grele, muniții, personal.
Tot ce ține de logistică trebuie conectat cu infrastructura, prin poduri, tunele, porturi. Toate trebuie să facă față.
Și, sincer să fiu, această țară minunată care e România încă nu e pregătită să facă față”, a precizat oficialul militar, citat de Adevărul.
Bugetul pentru mobilitatea militară este de 1,6 miliarde de euro, din care a fost alocată o primă tranșă de peste 300 milioane în cadrul căreia România a primit fondurile necesare pentru reabilitarea a cinci poduri, valoarea totală a lucrărilor fiind de 20 de milioane de euro.
Primul și cel mai important obiectiv de reparat este la Ovidiu, în județul Constanța, unde se află baza militară americană de la Mihail Kogălniceanu.
Urmează podurile de pe DN1, la Azuga, DN 6, la Arginești, și DN15 la Strajă și Viișoara, rute ce fac legătura cu locuri unde armata are unități importante sau aproape de graniță.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR, a explicat pentru „Adevărul” că reabilitarea acestor poduri înseamnă lucrări complexe: „Nu tragem doar asfalt, iar reabilitarea poate merge până la înlocuirea elementelor podului care se află în lucru. Piloni, culee, grinzi, plăci de susţinere. Mai mult, există și posibilitatea ca unele poduri să fie demolate și reconstruite”.
Greutatea unor blindate ajunge la zeci de tone sau chiar mai mult, astfel că aceste porțiuni vizate vor trebui bine consolidate.
Conform unor rapoarte oficiale, menționează publicația citată, mai mult de jumătate din podurile rutiere aflate în administrarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), adică aproape 2.400 din 4.482, necesită lucrări de reabilitare sau de înlocuire a unor elemente, iar 53 sunt în cea mai avansată stare de degradare și au nevoie fie de consolidare, fie de înlocuire.
Infrastructura feroviară a României este la rândul său deficitară: din totalul celor 13.680 kilometri de linie de cale ferată, 9.908 kilometri nu mai oferă siguranţă; dintr-un total de 4.739 de poduri feroviare, 3.115 sunt periculos de învechite iar dintr-un total de 12.674 podeţe, peste 9.200 sunt distruse.