Cercetătorul Mihai Miclăuș dezvăluie ce se ascunde în spatele medaliilor obținute de români la Salonul de Inventică de la Geneva: “Sunt praf în ochi”/ “Este un haos modul în care este finanțată cercetarea în România”

EXCLUSIV ONLINE // Pasionații de științe au avut ocazia de a descoperi informații inedite despre genomul porumbului și despre organismele modificate genetic, în cadrul conferinței „Despre genetică și popcorn”, susținută marți de Mihai Miclăuș, cercetător și doctor în biologie moleculară. Participanții la acest eveniment organizat de Universitatea din București, au aflat, astfel, că organismele modificate genetic nu sunt periculoase dacă procesul din spatele lor este unul controlat, intens verificat și dacă respectă normele de etică.

Un exemplu în acest sens este situația din SUA, unde 92% din porumbul crescut în 2019 a fost modificat genetic. Deși este o cifră care la prima vedere ne poate da gândit, cercetătorul Mihai Miclăuș a explicat că mecanismle de control din SUA evită situațiile în care viața consumatorilor este pusă în pericol.

Totodată, întâlnirea cu cercetătorul Mihai Miclăuș a oferit prilejul prilejul unei dezbateri despre problemele cercetării din România. În acest sens, în viziunea lui Mihai Miclăuș, una dintre cele mai mari probleme ale cercetării din România este politizarea excesivă.

“Cercetarea românească are nevoie de depolitizare. Politicianul nu o să știe cercetare, politicinul nu o să vină să vă facă prezentări și nici nu știe cum să le finanțeze. Atunci cel mai simplu este să îți faci “consiliul bătrânilor din cercetare”. Te uiți ce ai în România, îi alegi pe cei mai buni și pe urmă le dai pe mână banii din cercetare și îți fac ei politici de cercetare, îți spun ei cui trebuie să îi dai și unde să finanțezi performanța”, a declarat cercetătorul.

De asemnea, acesta a precizat că nu doar finanțarea redusă a cercetării este o problemă a cercetării, ci inclusiv modul în care sunt alocate fondurile existente deja.

“Bugetul fostului Minister al Cercetării este de 1,4 miliarde. Dați jumătate din această sumă la “consiliul bătrânilor” și este un început promițător și lăsați acest consiliu timp de cinci ani să facă ce vrea iar pe urmă să comparăm ce au făcut politicienii cu jumătate din sumă și ce au făcut “bătrânii” cu cealaltă jumătate de buget. În România există mai multe consilii în subordinea Ministerului Educației și Cercetării. Sunt vreo zece. Eu aș vrea să facem două și bune. Să facem Consiliul Național al Cercetării Științifice care să funcționeze după un model american. Americanii au National Science Board, unde sunt 23 de eminențe cenușii care nu pot fi schimbate. Nu contează dacă vine Barack Obama sau Trump! Se schimbă cu motive foarte întemeiate. Asta trebuie să faci și în România. Când populezi un astfel de consiliu trebuie să știi ce ai în România și să îi alegi pe cei mai buni”, a declarat cercetătorul Mihai Miclăuș.

Acesta a dezvăluit schema din spatele așa ziselor performanțe obținute de cercetători români la Salonul de la Geneva, pe baza cărora politicienii își fac campanie. În viziunea sa, aceste medalii aduse în țară sunt similar unor cu premii de participare, pe care guvernele le impart între ele, fără să aibă un fundament științific.

“Este un haos modul în care este finanțată cercetarea în România și există insule de excelență de care se agață politicienii și arată ce mari și tari suntem noi. Mai trimitem câțiva inventatori pe la Salonul de la Geneva și ne întoarcem cu medalii care sunt praf în ochi. Deci, când vedeți pe la televizor că vin politicienii și spun că delegația României s-a întors cu opt medalii de aur, cinci de argint și enșpe mii de bronzuri să știți că orice participant care merge la salonul respectiv primește o medalie. E ca o medalie de participare. Se premiază între ei. Sunt premii și medalii. România avea o delegație din partea OSIM și încă o delegație de la Ministerul Cercetrii. Am făcut o analiză. Ei au dat niște premii iranienilor, iranienii ne-au premiat pe noi, moldovenii ne premiază din start că suntem de-ai lor. Deci când vedeți inventatori, luați invenția aia la puricat și vedeți ce e, că dacă e piramidă energetică…e jenant. Am făcut un calcul, România acorda 300.000 de lei delegației la Salonul de la Geneva. Lăsați banii ăia și băgați-i într-un proiect ales prin competitive”, a spus Mihai Miclăuș.

`