Un adevăr care doare: marii retailerii au înregistrat creșteri solide ale afacerilor și cu plafonarea adaosurilor impusă de PSD
Marile lanțuri de comercianți din România declară, în aceste zile, că nu susțin intenția Guvernului Marcel Ciolacu de a extinde plafonarea adaosului comercial la toate produsele românești. Cu toate acestea, aceștia au avut în 2023 cifre de afaceri-record, când s-a văzut o stimulare a consumului, în principal ca urmare a plafonării.
Plafonarea prețurilor la alimentele de bază, aplicată de PSD pentru a proteja românii și mai ales pe cei cu venituri mici și medii a fost, conform datelor statistice, dar și a Băncii Naționale a României, principala măsură ce a susținut consumul privat din România atât anul trecut, cât și în primul trimestru al anului 2024 și a contribuit la reducerea inflației.
Datorită măsurilor implementate de social-democrați, nivelul consumului a generat la rândul său vânzări din comerțul cu amănuntul în creștere, respectiv, a permis marilor retaileri să înregisteze în 2023 cifre de afaceri mai mari și procente cu cifre duble, față de anul anterior.
Comercianții sunt supărați pe plafonare, dar au crescut datorită acesteia
Potrivit datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), anul trecut, marii retaileri au înregistrat creșteri, în unele cazuri, și de peste 10% față de 2022, la nivelul cifrei de afaceri.
De exemplu, Penny România a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de peste 8,32 miliarde de lei, reprezentând un avans de 16% față de anul anterior, compania reușind să facă și investiții de peste 634 de milioane de lei și să deschidă zeci de noi magazine.
La fel, retailerul Metro, cu 30 de magazine tip cash & carry la nivel național și franciza LaDoiPași, a depășit anul trecut o cifră de afaceri de 10 miliarde de lei, în creștere cu peste 10% față de 2022.
Lidl, liderul comerţului românesc după cifra de afaceri, a depășit, conform datelor provizorii, nivelul de 4 de miliarde de euro cifră de afaceri și profit de peste 1 miliard de euro, de asemenea cu peste 10% creștere față de anul anterior.
Selgros a anunțat și el, pentru 2023, rezultate în creștere, cifra de afaceri a firmei cu sediul în Brașov urcând cu 5% față de anul precedent. Retailerul se apropie astfel, la doar 100 de milioane de euro de o cifră de afaceri anuală de peste 1 miliard de euro.
Mai mult, cu un avans de 19% al valorii vânzărilor comparativ cu 2022, față de un plus de 10% în cazul hypermarketurilor și supermarketurilor, discounterii au devenit în premieră anul trecut prima opţiune a românilor pentru achiziţiile de produse de larg consum, ajungând la o cotă de piață de 26,6% din total achizițiilor.
În 2024, bunele rezultate de anul trecut susțin planuri ambițioase pentru retaileri
Plafonarea prețurilor nu pare sa le fi pus probleme de dezvoltare retailerii. Marile lanțuri anunţă, pentru 2024, planuri ambiţioase de expansiune, unele reţele având de gând să menţină ritmul setat în anul anterior, în timp ce altele apasă pedala de acceleraţie. Iar asta într-un an în care se vor vedea primele efecte ale marilor tranzacţii de fuziuni și achiziții din 2023.
Comerţul modern local a depăşit la finalul anului trecut pragul de 4.500 de magazine, după ce retailerii au deschis circa 320 de supermarketuri, hipermarketuri, magazine de discount şi proximitate modernă, arată calculele şi estimările Ziarului Financiar.