Tudor Chirilă: Doar 2 profesori nu mă făceau RATAT în liceu. În rest, nu-mi dădeau nicio șansă. Dacă aș fi ministru, aș chema experți europeni să facă un audit. Am vedea ce nu merge și așa vom vedea și soluțiile
Cântărețul Tudor Chirilă, unul dintre cei mai vocali protestatari #rezist, critică dur sistemul de învățământ românesc.
Într-un interviu pentru Pro tv, artistul vorbește despre amintirile pe care le are din școală și despre ce ar schimba dacă ar fi ministrul Educației.
“Sistemul nostru de învăţământ niciodată nu ne-a stimulat pasiunea de a învăţa.(…) Eu de ce mi-aduc aminte din liceu de doi profesori? Păi dacă restul mă făceau ratat. Profesorul de istorie şi de română din liceu.În rest foarte mulţi profesori nu-mi dădeau nicio şansă. Când nu dai nicio şansă unui copil ce te aştepţi? 1. Ca acel copil să crească complexat, 2. Frustrat şi 3. Să se depărteze de toată forma de educație pe care o propui.”, spune Chirilă
Educația este singura formă de a salva un popor, iar dacă ar fi numit ministru al Educației, Chirilă spune că ar cere consultare externă pentru remedierea dezastrului din învățământul național.
“Există un instrument la Comisia Europeană care îţi permite să auditezi pe bani europeni şi locali sistemul de învăţământ. Poţi lua experţi europeni şi timp de 6 luni ți se auditează sistemul. Aş cere consultare externă a sistemului ca să spună ce nu merge. Știm în linii mari unde sunt probleme. Se plâng elevii, părinţii, aproape toţi profesorii. Odată cu ce nu merge apar şi soluţiile. Cred. Aşa pare foarte simpl”, afirmă artistul.
Una dintre marile probleme ale sistemului este că elevii nu sunt ascultați și sfătuiți cu privire la drumul pe care vor să-l urmeze în viață.
“Aud foarte mulți copii care visează ceva și se prăgatesc pentru altceva. Este dureros! Să nu te asculte nimeni.
Uite, eu am început să studiez modelul finlandez. Am făcut o vizită în Finlanda de 5 zile pe costuri proprii și cu ajutorul Ambasadei Finlandei. Vreau să înțeleg de ce un sistem bun merge şi ce ar trebui la noi ca să nu mai vorbesc în necunoştinţă de cauză. Finlandezii spun așa: noi nu ne putem bate foarte mult cu universitățile de renume și cu acest model al asiaticilor care vede doar competiție. Care inhibă pasiunea. Una dintre propozițiile importante din modelul finlandez este ”replacing ambition with passion” – adică ”înlocuiește ambiția cu pasiunea, frate”. Finlanda nu și-a propus să facă savanți. Orice țară va da savanți. Uită-te la România, cu un sistem educațional care e în groapă, tot avem olimpici. Eu te întreb: Ăla care trebuie să construiască țara asta, ăla care nu are parte de şcolile vocaţionale ca să înveţe un meşteşug, o tâmplărie, ceva, profesionist. Oamenii ăia care construiesc o țară, până la urmă ce faci cu ei? Cum îi pregăteşti?”, spune acesta.