Pandemia de coronavirus, ce a infectat peste 2,7 milioane de persoane până în prezent, a schimbat radical societățile la nivel global, atât prin comportament, cât și prin cerințe, priorități, necesități, având un impact puternic asupra fiecărui aspect al vieții cotidiene, transformând-o profund.
La fel ca în alte perioade, obiceiurile ce păreau inițial că aparțin unui număr mic de persoane, au fost rapid adoptate de întreaga societate. Cel mai probabil, tendințele din această perioadă de criză vor determina noi obiceiuri la nivel mondial, în special mutarea cât mai multor activități în domeniul online.
Site-ul TrendWatching urmărește de câțiva ani tendințele consumatorilor, putând realiza o schiță a viitoarei societăți, post-coronavirus.
Chiar înaintea pandemiei de coronavirus, se puteau observa o serie de tendințe noi în comportamentul consumatorilor, ce au fost ulterior accelerate din pricina condițiilor impuse de măsurile luate în timpul stării de urgență, pe de o parte, dar și de teama contactării virusului, pe altă parte.
Mediul online a cunoscut o creștere semnificativă, prin cumpărături, conferințe și studii, iar oamenii și-au reorganizat prioritățile.
În timp ce magazinele și spațiile culturale au fost închise, iar evenimentele sportive au fost anulate, totul s-a mutat în online – vizitarea muzeelor, shopping, călătorii virtuale (tururi ghidate), conferințe, entertainment.
Și zona jocurilor video a înregistrat o creștere, opțiunile fiiind infinite în zona VR.
Tendința cuprinde cele mai mari două ramuri ale momentului (în special în Asia) – comerțul electronic și transmisia în direct. Aceasta poate fi „experiența viitorului” – cumpărături online și conexiuni interactive, în timp real, cele două elemente fiind un mix constant de divertisment, comunitate și comerț, ce va ridica așteptările de comerț electronic pe viitor.
Multe platforme au ajuns să înțeleagă așteptările clienților în ceea ce privește comerțul online, dar următoarea generație de comerț digital va fi radical diferită. Mai captivant, mai imersiv și mai social, notează skift.com.
Pe măsură ce oamenii se obișnuiesc cu asistenți digitali, așteptările lor vor evolua, iar unii oameni vor interacționa cu personalități virtuale, ce pot distra la rândul lor, educa, pot deveni prieteni și chiar pot oferi sfaturi.
Spre exemplu, la începutul anului 2020, Samsung a prezentat o serie de ființe virtuale care arată și se comportă ca niște oameni și pot demonstra emoție și inteligență. Avatarurile sunt destinate să lucreze alături de oameni, împărtășind experiențe și abilități de predare, în loc să furnizeze date și informații.
În momentul de față, oamenii tind să adopte o serie de comportamente igienice, dar, pe măsură ce va trece pandemia, tendința va fi de a le neglija, revenind la obiceiuri mai puțin igienice. Astfel, unii furnizori de spații fizice vor putea să încorporeze măsuri de stimulare a sănătății, în spațiile prin care clienții lor trec, realizând un mediu potrivit pentru aceștia, pentru a rămâne sănătoși.
Spre exemplu, un magazin din Londra, deschis în vara anului 2018, întâmpină clienții cu un sistem de filtrare a aerului. Magazinul „Bond Street” include un sistem de filtrare a aerului care elimină 95% din totalul poluanților și fumurilor din aer.
În curând, oamenii vor petrece din ce în ce mai multe ore în online. Mulți dintre ei își doresc să folosească o parte din acea perioadă în mod productiv, și astfel vor îmbrățișa platforme care le conectează cu profesori, experți și mentori în încercarea lor de a învăța noi abilități, alții vor pierde timpul pe internet fără o țintă anume.
De aceea, multe platforme oferă vizitatorilor șansa de a-și perfecționa abilitățile, pentru a fructifica timpul acestora petrecut în online.
În anul 2018, adoptarea inteligenței artificiale a reprezentat un pas major în evoluția umanității. Acum, creșterea bruscă a cererii de interacțiuni fără contact direct, convergând cu avansările în robotică, permit un nou trend de comerț automat. În timpul crizei, numeroase firme și-au regândit strategia și au oferit clienților alternative în online.
Spre exemplu, în iunie 2019, compania Domino pentru pizza, în parteneriat cu firma de robotică Nuro, a anunțat lansarea unui proiect pilot, în care o serie de mașini robot, fără șofer, va livra pizza clienților din Houston, Texas.
Măsurile stării de urgență, aplicate pentru a combate răspândirea virusului, completate de frica unei posibile contaminări, pot provoca oamenilor stări de anxietate mentală.
Chiar înainte de debutul crizei, oamenii se confruntau cu diverse probleme sociale, fapt ce a determinat multe organizații să ofere support pentru îmbunătățirea bunăstării mentale.
Astfel, acesta va reprezenta un element important în societatea actuală, atât de afectată de criza generate de virusul mortal.
Soluțiile deschise se referă la actul de a împărtăși și chiar de a oferi soluții inovatoare pentru cele mai dificile probleme. Coronavirusul este una dintre cele mai urgente probleme transnaționale, trans-demografice din istoria recentă și, ca atare, multe organizații colaborează generos cu alte persoane, pentru a găsi cele mai rapide și mai bune soluții, inclusive în găsirea unui leac împotriva virusului COVID-19.
În contextul izolării, multe persoane vor fi îndemnate sau forțate să învețe unele abilități de viață, cărora poate că nu le-au dat atenție până acum, abilități precum cusutul, grădinăritul sau gătitul acasă. În timp ce, pentru unii, viața în izolare poate fi un calvar, alții își pot descoperi pasiuni noi.
Multe cursuri s-au mutat în online, de la gătit până la hair-styling și antrenamente de fitness, astfel că oportunitățile sunt nenumărate.
Unii oamenii se identifică prin anumite elemente, câștigând respect din partea societății prin bunuri fizice.
Acum, noul trend îmbrățișează bunurile virtuale și inteligența artificială, dorința tot mai mare de consum transformându-le în noile bunuri ce pot oferi un statut în societate.
Astfel, statutul oferit de social media sau Bitcoin pot deveni noile repere ale societății.